Studenti v Česku se učí podnikat

Фото: Ян Моравец

Před několika dny proběhl na pražském Výstavišti 11. Mezinárodní veletrh studentských, tedy fiktivních firem. K čemu je fiktivní podnikání? A jak takový zdánlivý obchod probíhá? Na to dává odpověď reportáž Viléma Faltýnka, v níž uslyšíte mj. Jan Breila z pořádající společnosti Antre a Romanu Borovičkovou z vedení pražské Obchodní akademie Heraldovy sady, která měla celou akci na starosti.

"Jsme pohřební služba Bon Voyage, s.r.o., a vznikli jsme na začátku ledna 2005. Zabýváme se celkovým objednáním a zařízením pohřbů, včetně rakví, všechno příslušenství zařídíme."

Jak jde obchod, jak jde veletrh?

"Výborně, máme už hodně prodeje, hodně vypsaných faktur, takže jsme spokojené."

"Najdete tady úplně cokoliv. Jsou tady prodeje přes internet, ať jsou to CD, počítače, nebo jsou tady potraviny, zájezdy, máme tady pohřební službu... Tady si koupíte dům, auto, dovolenou, zajistíte se na penzi, pojistíte se a pak ještě se můžete nechat pohřbít."

"Smysl toho veletrhu je v tom, že se setkají studenti, kteří se v rámci školy učí teoreticky o podnikání a tady si to zkusí jako opravdu."

"Ták, nakoupil jsem pro sebe oblek, protože potřebuju novej, a zároveň k tomu obleku jsem si koupil i boty. My tady máme banku, ze které nám byly vydány peníze a s nimi tady obchodujeme."

Jak moc je to jako a jak moc je to opravdu?

"Jako je to v tom smyslu, že se obchoduje za fiktivní peníze fiktivní zboží, výrobky a služby. reálně určitě občerstvení, protože to zajišťují studentské společnosti a ty jsou zaregistrované u ministerstva vnitra."

"Nás je ve firmě sedm a máme co dělat, abychom všechno zvládali. Připravovali jsem ji tak, že jsme museli napsat na všechny úřady, vlastně jako kdybychom chtěli opravdu vzniknout, museli jsme udělat tým, vymyslet, kdo bude ředitel, kdo bude mít jakou funkci. Museli jsme vložit základní kapitál. Škola nám pak zpátky poskytla papíry, že to máme všechno vyřízené. Pak jsme měli školní kolo soutěže, tam už jsme začali podnikat mezi firmami, abychom se naučili vypisovat faktury, a z toho školního kola bylo vybráno pár firem, které pak jely sem do Prahy."

"Veletrh je vyvrcholením určitě celoroční, možná několikaleté práce studentů, protože se sem sjíždí studenti od 2. do 4. ročníků a myslím, že většina firem má cíl v přípravě na tento veletrh."

"Ten hotel, který jsme jako ve Frymburku postavili, tam opravdu je, takže kdybychom ho takhle udělali, tak by byl výhodný. Zvlášť je to v krásné krajině, řekl bych, že by to šlo."

Je tohle podnikání pro vás spíš hra, nebo jak je to?

"Je to hra, bavíme se u toho. Je fakt, že se občas pohádáme docela hnusně, ale baví nás to."

"Děti to berou určitě velice vážně, kluci přijdou v oblecích, ušijí si různé kostýmy, které souvisí s jejich podnikáním, snaží se dělat reklamu... Hrají si, ale snaží se dělat ze sebe dospělé, určitě podnikají velice vážně."

"Jsme Hotel Papilio a poskytujeme ubytování a řadu dalších služeb. Dalo by se říct, že jsme tam vložili každý svůj sen, jak by ten hotel měl vypadat. Tak jsme ho tak složili, k té dokonalosti."

V příspěvku Viléma Faltýnka hovořili studenti obchodních škol, kteří se zúčastnili Veletrhu studentských firem, Jan Breil z pořádající společnosti Antre a Romana Borovičková z vedení pražské Obchodní akademie Heraldovy sady.