Stydím se za svého premiéra, hlásají billboardy

Jeden z billboardů vyjadřujících nesouhlas s chováním premiéra Grosse (Foto: MAFA, Petr Novotný, 22.3.2005)

V Praze můžete narazit na billboardy s heslem "Stydím se za svého premiéra". Na nejrušnějších místech metropole (například kolem velkých nákupních center) se objevilo 30 billboardů s tímto mottem. O akci se podrobněji zajímala Martina Lustigová.

Proč se tyto billboardy v hlavním městě objevily? O tom více jeden z organizátorů akce Filip Humplík: "Je to z jednoduchého důvodu - protože v těch posledních týdnech máme pocit, že pan premiér není schopen vysvětlit věci, aktivity a lidi, které a kteří se kolem něj objevují, a máme pocit, že člověk, který je v této vysoké funkci, tedy je naším premiérem, si tyto věci nemůže dovolit. A v současné chvíli vlastně poškozuje vývoj demokracie v této zemi - přestože to zní trochu honosně, tak si myslíme, že to je pravda - a pochopitelně obraz České republiky v zahraničí."

Kolik stojí výroba billboardu a kolik zaplatí občan, který se na něm chce ukázat?

"Ceny se pohybují řádově na dvojnásobku až trojnásobku té částky, za kterou jsme tu akci pořádali. To znamená, že člověk v prvním kole, které proběhlo, zaplatil tři tisíce korun. Normálně by to stálo kolem devíti tisíc korun, ale dá se dostat i na šest tisíc."

A kde se ušetřilo? Filip Humplík podniká v reklamě a podařilo se mu domluvit například vytištění nebo nafocení billboardů zdarma. Tři tisíce korun, které zájemce zaplatí, pokrývají především náklady na pronájem billboardové plochy a na vyvěšení plakátu. Ten, kdo si zaplatí, bude dávat svůj nesouhlas s Grossem najevo celý měsíc. Organizátoři zdůrazňují, že jim nevadí sociální demokracie nebo současná vládní koalice. Vadí jim pouze osoba premiéra Stanislava Grosse a především jeho chování v posledních týdnech.

A jaký má akce ohlas?

"Ohlas jsme zaznamenali značný. Už minulý týden, když jsme s touto akcí začali, tedy když jsme rozeslali emaily svým známým, kteří je zase poslali dál, nám chodily ohlasy od lidí, o kterých jsme v životě neslyšeli. Hned zpočátku se přihlásilo asi sto lidí. Bylo tam síto - někteří se přihlásili a potom couvli, někteří chtěli na billboardu nějaké věci změnit - a tímto sítem prošlo třicet lidí."

Říkáte, že někdo neprošel sítem... Objevily se zprávy, že se přihlásili i někteří politici. Politiky na billboardy nechcete?

"To není tak, že bychom nechtěli. Ale protože jsme organizátoři akce, tak si dovolujeme mít právo veta. My jsme nikoho jakoby přímo neodmítli, nicméně s některými lidmi jsme se dohodli, že by nebylo úplně vhodné, aby se tam objevili."

Filip Humplík proto ani nechtěl komentovat, kdo z politiků byl odmítnut. Organizátorům se nyní hlásí z celé republiky zájemci, kteří chtějí své jméno a svou fotografii spojit s vyjádřením nespokojenosti s premiérem Stanislavem Grossem. Organizátoři zvažují, že pokud zájem potrvá, rozšíří akci i do dalších měst.

A jak kampaň hodnotí odborníci? Ptáme se sociologa Jana Hartla: "Já si myslím, že to je určitě zajímavý počin, který ukazuje, že možností politické komunikace je víc. A myslím si, že svou neotřelostí je to pokus zajímavý. Mimo jiné ukazuje, že ta současná krize není tak úplně jednoduchá, abychom nad ní mohli mávnout rukou. Koneckonců lidem to stojí za to, aby se do toho sami vložili." Odhadnout vliv takových billboardů na českou veřejnost je ale podle Jana Hartla velmi obtížné: "Reklamní odborníci tvrdí, že billboardy na veřejnost působí velice silně. My výzkumníci jsme k tomu trochu skeptičtější, protože ten racionální dopad billboardové kampaně bývá většinou podstatně menší než například dopad nějaké kampaně v běžných tištěných médiích."

A perlička na závěr: jeden z billboardů visí i u pražské ulice K Barrandovu, pár stovek metrů od bytu premiéra Grosse, jehož financování celou krizi odstartovalo.