Tatru Kopřivnice ovládli Američané

Pivo podraží, Foto: ČTK

Kopřivnickou Tatru, podnik, který Češi považují za součást národního bohatství, minulý týden definitivně ovládli Američané. Firma SDC International, která koupila od státu 91procentní podíl v Tatře, přitom český podnik přes všechny pochybnosti skeptiků přivedla do společnosti globálně působících gigantů: americká společnost Terex, světová dvojka ve výrobě stavebních strojů, oficiálně potvrdila, že sama kupuje od SDC 40 procent tatrováckých akcií.

Touto investicí si tak Terex zároveň otevírá cestu do střední a východní Evropy stejně jako do Číny, kde je Tatra zavedená. Američané zaplatili za Tatru zhruba jednou miliardu dvě stě miliónů korun. Mluvčí Tatry Věra Brejová uvedla, že v nejbližší době provede nový vlastník řadu změn v managementu společnosti. Přikročí k nim ale až si situaci ve firmě dokonale zmapují.

"Dojde ke změnám. Je to v první řadě snížení nákladů, zvýšení disciplíny a kontroly a určitě dojde i k organizačním změnám vrcholového managementu. Určitě se tyto změny budou týkat i toho, že dojde k redukci zaměstnanců. V jakém rozsahu a kde přesně, ještě v této chvíli není zcela jasné, ale už nyní lze říci, že bez těch redukčních změn se to neobejde."

Přinese však spojení se světovým gigantem Tatře i šanci uplatnit na světových trzích její vlastní vozy? Šéf SDC Milota Srkal sice na mimořádné valné hromadě Tatry ujistil, že automobilka získá přístup k celosvětové prodejní síti Terexu, přesto se podle některých odborníků zdá, že Američané v Kopřivnici na hotové Tatry nesázejí. Slibují spíš, že bude stoupat produkce a zisk v jejích dceřiných firmách Kovárna, Nářaďovna a Slévárna. O výhledech mateřské Tatry, zastřešující konečnou montáž vozů, naproti tomu skoro vůbec nemluví. Věra Brejová nicméně tvrdí, že SDC International si zachování výroby nákladních vozů stanovil mezi dlouhodobé úkoly.

"SDC koupila Tatru se záměrem pokračovat ve výrobě nákladních automobilů. Na co bude klást obzvláštní důraz, bude jak výroba, tak další vývoj podvozku, protože nový vlastník si je vědom toho, že Tatra je unikátní vozidlo díky svému unikátnímu podvozku."

Odborníci upozorňují, že podnik je z dob RVHP dimenzován na nereálnou roční produkci patnácti tisíc vozů. Ty už nikdy dělat nebude a je proto třeba výrobní kapacitu využít jinak. Tatra prý má šanci uplatnit na trhu nanejvýš tři tisíce vozů ročně. I to je zatím jen sen: letošní produkce se podle mluvčí Tatry Věry Brejové má pohybovat zhruba na loňské úrovni. A loni firma vyrobila pouhých 1551 vozů. Vedení Terexu ovšem také informovalo o záměru založit ve Spojených státech spolu s Tatrou a americkou obchodní firmou STV společný podnik na montáž těžkých terénních vozů založených na už zmíněné tatrovácké koncepci podvozku. Montování vozů bude probíhat ve Wilmingtonu v Severní Karolíně. Část produkce nové továrny ponese obchodní značku Tatra, část Terex a část American Truck.


Od února je dražší pivo, tedy některé značky, a to o šest až sedm procent. Například Plzeňský Prazdroj zvýšil ceny všech svých značek o korunu za půllitr. Některé pivovary o zdražení uvažují. Naproti tomu budějovický Budvar, jak potvrdil Radiu Praha ekonomický manažér pivovaru Petr Jánský, o takovém kroku neuvažuje.

Pivo podraží, Foto: ČTK
"Nebude zvyšovat od února ceny piva. Budvar dělá svou nezávislou cenovou politiku, která je v plné vazbě samozřejmě na sledování nákladů, na sledování vývoje na trhu a nedomníváme se, že v tomto okamžiku je zdražování piva nezbytně nutné."

Vláda se nedávno rozhodla, že majetek Budvaru nebude v dohledné době privatizován. Podle vládního mluvčího Libora Roučka jsou důvodem především přetrvávající známkoprávní spory s americkým koncernem Anheuser Bush.

"Klíčovou roli hrají dva aspekty nebo dvě rizika. Jedná se o rizika spojená s převodem průmyslových práv na nově vzniklý subjekt a též o rizika vyplývající z příbuzenského vztahu ochranných známek budějovického Budvaru a americké společnosti Anheuser Bush."

Skutečnost, že tento českobudějovický pivovar nebude nabízen k prodeji, na strategii firmy nic nemění. Budvar nicméně podle Petra Jánského vládní rozhodnutí vítá.

"Toto vládní rozhodnutí hodnotíme velmi pozitivně, protože stabilizuje vlastnické vztahy v budějovickém Budvaru a vytváří dobrou základnu pro další perspektivní rozvoj. Z tohoto hlediska bych řekl, že se principiálně na další činnosti Budvaru po tomto rozhodnutí nic měnit nebude a Budvar bude pokračovat ve své stávající strategii."

Potřebuje tedy vůbec Budvar privátního vlastníka?

"Já si myslím, že Budvar nepotřebuje privátního vlastníka. V uplynulých deseti letech ztrojnásobil výrobu, vyváží do čtyřikrát více zemí než na začátku devadesátých let. Takže výsledky činnosti plně potvrdily tvrzení, že privátní vlastník není pro Budvar důležitý."

Zdá se tedy, že vláda si při svém rozhodnutí neprodávat v dohledné Budvar spíše v duchu kladla otázku, proč prodávat zlatou slepičku, která snáší zlatá vajíčka?