Tragédie na silnicích neubírají motorkám na oblíbenosti

Foto: ČTK

Přestože dopravní policie ohlásila velké množství kontrol, uplynulý víkend skončil tragicky nejméně pro osm lidí, většinou motorkářů. Smutná bilance tak uzavřela jeden z nejčernějších týdnů na českých silnicích.

Foto: ČTK
Dvacet pět lidských životů podle policejních statistik vyhaslo na českých silnicích minulý týden, od začátku roku vůbec nejtragičtější. Přitom už v dubnu bylo na českých silnicích až dvakrát víc policistů, než jindy. Na květnové týdny dopravní policie slibovala své aktivity dále posilovat.

"Co bude mít nohy a ruce, bude na silnici. Samozřejmě se zaměříme na rychlost a požívání alkoholických nápojů," prohlásil například začátkem uplynulého víkendu šéf východočeské dopravní policie Karel Bušta. O úspěchu však mluvit nelze. Kromě stále platných stížností na stoupající agresivitu řidičů podle některých názorů situace posledních týdnů zřejmě souvisí se stále lepším počasím, kdy přibývá zejména víkendových jízd za krásami vlasti a stále více motocyklistů chce prohnat své stroje po silnicích. Právě motorkáři tvořili většinu obětí nehod minulého víkendu. Podle Václava Špičky z Autoklubu České republiky vysoký počet motocyklů sám o sobě není novinkou.

"V současné době ovšem je trošku rozdíl v tom, že je více lidí, kteří mají dost peněz na to, aby si kupovali silné stroje a mají to jenom pro své potěšení a pro svou radost. A jsou trošku jiné podmínky, protože je daleko intenzivnější provoz. Většina lidí jezdí v autě a motorky mají velmi vysoké výkony."

Foto: ČTK
S tím pak podle Špičky souvisí i způsob jízdy motorkářů.

"Nejenom že překračují rychlost, dovolenou předpisy, ale jezdí rychlostí nepřiměřenou. Nepřiměřenou jejich dovednostem a zkušenostem, nepřiměřenou provozu, nepřiměřenou stavu komunikací a případně i počasí. A to nerespektování předpisů je dáno mimo jiné i tím, že si motorkáři myslí, že policisté na ně nemají. Že jim prostě ujedou."

Nehody motocyklistů tvoří jen jedno procento ze všech nehod na českých silnicích. Jejich závažnost a důsledky pro zúčastněné jsou ale šestkrát vyšší, než u osobních aut, říkají statistiky. Jinými slovy: pokud při tisícovce nehod automobilů zahyne asi šest lidí, při stejném počtu nehod motocyklů loni zemřelo téměř čtyřicet motorkářů, kteří nejsou chráněni pevnou kapotou. Ani tyto tragédie, jejichž počet roste, však oblibě motorek zatím nijak neubližuje. V letošním prvním čtvrtletí se v Česku prodalo o 17 procent motocyklů více, než ve stejném období loňského roku.