V Polici nad Metují obnovili po 40 letech výrobu elektrických vláčků Merkur

Foto: www.merkurtoys.cz

Po čtyřicetileté přestávce se na pulty hračkářství vracejí plechové elektrické vláčky firmy Merkur. Výrobce legendárních kovových stavebnic, s jejichž pomocí například i vynálezce Otto Wichterle zhotovil první kontaktní čočky, chce konkurovat levným asijským hračkám, které zaplavily náš trh. S plechovými vláčky chce proniknout i do zahraničí.

Na historii jejich výroby se Milena Štráfeldová zeptala jednatele společnosti Radko Kříže:

"Ta nejstarší historie se datuje od roku 1930, kdy pan Vancl začal vyrábět elektrické vláčky. Tyto vláčky potom dále dopracoval jeho zeť František Jirman, který se zasloužil o jejich technické zpracování, a v roce 1933 vyšel na trh opravdu zdařilý model lokomotivy Mikádo včetně příslušenství, vagónků a kolejí. Výroba elektrických vláčků v omezené míře pokračovala i přes válečné období a skončila v roce 1968, kdy se minulý režim rozhodl, že se výroba v tehdejším podniku v Polici nad Metují nebude podporovat. Veškeré nástroje byly doslova a do písmene přetaveny k budování socialismu."

Dochovaly se vůbec ty vláčky? Jsou historické vláčky do roku 1968 někde k vidění?

"Historických vláčků se mezi lidmi najde celá řada, ale ucelenou sbírku můžete najít například v Muzeu stavebnice Merkur v Polici nad Metují, kde je postaveno velké kolejiště. Mimo elektrických vláčků je tam expozice věnovaná stavebnicím Merkur - velkého ocelového města."

Ty stavebnice jsou legendární, díky jim prý zhotovil akademik Wichterle první kontaktní čočky - je to pravda?

"Je to přesně tak. Originál tohoto tzv. čočkostroje nalezneme v současné době v Národním technickém muzeu. Jinak je i v našem muzeu na fotografii, včetně povídání o tom, jak to s kontaktními čočkami skutečně bylo."

A co vedlo vás k tomu, že jste se rozhodli po té dlouhé čtyřicetileté pauze výrobu vláčků obnovit?

"Bylo to rodinné nadšení pro elektrické vláčky. Když to někdo vidí v chodu, jak to po kolejích kolem stromečku pomalu jede... To byl hlavní impuls, že jsme se do toho pustili. Bylo to před několika lety, když jsme začali připravovat nástroje, a nyní už máme první kolekci elektrických lokomotiv."

Přibudou ještě nějaké další typy?

"Já pevně doufám, že ano. Chtěli bychom tu řadu doplnit o lokomotivy jak parní, tak i elektrické, dieselové. Jsme ale teprve na začátku cesty, která bude následovat."