Merkur. Hračka, která baví sto let. Vznikly díky němu kontaktní čočky, Ocelové město i robot

Stavebnice Merkur

Víte, která česká hračka je nejznámější? Je to Merkur. Děti baví už přes sto let.

Foto: Jana Házová,  Český rozhlas

Z děrovaných kovových dílů se pomocí šroubků, matiček, kladek a hřídelí dají stavět domy, jeřáby, lokomotivy a desítky dalších věcí. Obrovská popularita pomohla značce překonávat i horší časy, jako bylo období omezené válečné výroby i znárodnění v roce 1948.

Konec přišel málem po sametové revoluci. Slavnou značku se ale podařilo vzkřísit a Merkur dnes vedle tradiční mechanické stavebnice vyrábí i nejrůznější modely vybavené elektronikou.

"Díky Merkuru bylo i několik vědeckých objevů. Pan Wichterle na tom udělal i kontaktní čočky, které dneska používají desítky milionů lidí na celém světě," představil kvality stavebnice Jaromír Kříž, současný majitel firmy.

Stavebnice Merkur | Foto: Hana Kvapilová,  Český rozhlas

Místo šroubků se Merkur původně spojoval jako lešení HAKI

Jaroslav Vancl | Foto: Martina Schneibergová,  Radio Prague International

Na samém začátku stál Jaroslav Vancl.

"Byl to syn zámečníka z Benátek nad Jizerou, který potom šel, jak se dřív říkalo, na vyučenou do světa. Zamířil do Police nad Metují, kde byl zaměstnán u firmy Kačner, což byla největší strojírenská firma v Polici. Vyráběla brusle, nějaké textilní stroje. Přestože byl chválený, tak potom Jaroslav Valcl u firmy zorganizoval stávku a pan továrník ho vyhodil.

Natruc si založil svoji vlastní firmu a tak vznikly počátky jeho vlastní továrničky, kde začal vyrábět stavebnice, které se dříve jmenovaly Inventor, protože měly malinko jiný princip, bylo to takové dnešní lešení HAKI. S tím nebyl spokojený, takže v roce 1924 už začal přemýšlet, že to rozšíří o dírky a přidá tam možnost přišroubování dalších součástek. A od roku 1925 je to soustava dílků s dírkami vzdálenými 10 milimetrů, které se dají se různě kombinovat. Tento nový výrobek nazval Merkur."

Lokomotiva ze stavebnice Merkur | Foto: Jedudedek,  Wikimedia Commons,  CC BY 2.5

Firma slavila úspěch a stala se i výborným vývozním artiklem. Vznikly stavebnice budov i elektrických vláčků. Vanclův zeť František Jirman se stal hlavní konstruktérem a vytvořili ucelenou kolekci modelů plechových elektrických vláčků, které šly na dračku u nás i v cizině. Lokomotivu Mikádo předvedli na Světové výstavě v Chicagu. A od té doby se staly vláčky sběratelským artiklem.

Muzeum stavebnice Merkur | Foto: Jana Házová,  Český rozhlas

Jaroslav Vancl ve firmě pracoval do 80 let, aby splatil dluh

Stavebnice Merkur | Foto: eSbírky,  Národní muzeum,  CC BY-NC 4.0

Komunisté po válce firmu znárodnili. Jaroslav Vancl musel opustit byt v továrním areálu a splácet dluh za materiál, který ještě jako majitel objednal. Z majitele se stal v Merkuru dělníkem u soustruhu, kde v továrně kvůli splátkám dluhu pracoval až do 80 let jako soustružník. Pracovali tam i s ním jeho dva zeťové. Jejich zásluhou se stavebnice udržela na dobré úrovni.

Jaromír Kříž | Foto: Milan Baják,  Český rozhlas

Součástí firmy je i muzeum, kde Jaromír Kříž ukázal nejstarší modely.

"Máme tady i skutečné původní modely, které ukazují, že už v těch 30. letech byli lidé vynalézaví a těch modelů bylo postaveno hodně. Třeba tkalcovský stav, který je skoro funkční, takže by se na něm dalo i něco utkat. Určitě za zmínku stojí bagr nebo kolečkové rypadlo. Na všech stavebnicích se používal obrázek chlapečka. Tady stojí u bagru, který se používá na dobývání uhlí. Ty jednotlivé stavebnice byly se stejným obrázkem, akorát byly odlišovány podle velikosti a složitosti."

Ocelové město je v Guinnessově knize rekordů

Ocelové město ze stavebnice Merkur | Foto: Jana Házová,  Český rozhlas

Opravdovým trhákem je však z Merkuru postavené Vernovo Ocelové město.

"Je to dílo Jiřího Mládka, což je sběratel a stavitel. Už v mládí ho inspirovaly Verneho romány. Měl sen, že by chtěl z Merkuru postavit něco velikého a to Ocelové město je ideální. Dnes je asi 7 x 5 metrů veliké. Váží přes tunu a je zapsáno v Guinnessově knize rekordů jako největší stavba postavená za stavebnice podobného typu."

Petřínská rozhledna | Foto: Jiří Šobr,  Český rozhlas

Ocelovém město je jako živé. Jezdí v něm i vláčky. Najdete tu i Petřínskou rozhlednu. Kdo má bystré oko, pozná, že to není stejná věž, co je na Petříně. Je to postavené podle jejího původního návrhu. V muzeu je i robot rekordman. Jak uvedl Jaromír Kříž, tři studenti z Olomouce s ním reprezentovali Česko ve Spojených státech v Utahu.

Foto: Jana Házová,  Český rozhlas

"Sjelo se tam 1500 soutěžících ze 62 zemí a představte si, že ten robot byl nejlepší a vyhrál celé mistrovství světa. Bohužel přepravou na letištích se spousta součástek poškodila. Oni to museli před porotou rozebrat, smontovat, dokonce museli rozebrat i počítač. Pak se robot rozjel, našel láhev s pivem, tu uchopil, dojel ke sklenici a pivo nalil. To tak ohromilo porotce, že bezkonkurenčně zvítězili, protože ti kluci si poradili sami."

Jiří Mládek | Foto: Jiří Šobr,  Český rozhlas
klíčová slova:

Související