Veletrhy lákají hlavně na gastronomii a turistické zajímavosti

Foto: CzechTourism
  • Veletrhy lákají hlavně na gastronomii a turistické zajímavosti
0:00
/
3:54

Na gastronomické speciality a pestrou nabídku turistických zajímavostí lákají organizátoři tradičních veletrhů GO a Regiontour. Do Brna se sjeli vystavovatelé z dvacítky zemí. Přestavují se tu i všechny kraje z Česka a řada regionů Slovenska. Ministerstvo pro místní rozvoj chce více zatraktivnit Českou republiku pro turisty z okolních zemí.

Foto: CzechTourism
Novým tématem tradičních veletrhů je gastronomie, která k cestování neodmyslitelně patří. Na veletrhu GO návštěvníci ochutnají speciality zahraničních kuchyní, v rámci Regiontour je čeká restaurace s krajovými specialitami a prezentace českých gastronomických tradic. Letošní program má ještě další témata, uvedl ředitel obou veletrhů Miloň Mlčák.

"Je to velká prezentace typických lidových řemesel z jednotlivých regionů ČR. Třetí téma je folklor. Opět jsme to postavili programově na prezentacích jednotlivých regionů a čtvrté a nové téma jsou církevní památky."

Po hubených letech se zdá, že se cestovnímu ruchu opět začíná dařit. Krize způsobila v uplynulých dvou letech velký propad v počtech turistů, kteří Česko navštívili. Loni začala čísla zase narůstat.

Rostislav Vondruška
"Loni jsme zaznamenali příliv turistů, ale ne velký. V případě zahraničních turistů asi 5 procent. Loňský rok byl také ve znamení velkého nárůstu domácího cestovního ruchu. To znamená cest Čechů po České republice,"

uvedl v České televizi ředitel CzechTourism Rostislav Vondruška. Ministerstvo pro místní rozvoj chce zatraktivnit Českou republiku pro turisty z okolních zemí. Rezervy vidí především v nedostatku informací o ubytovacích kapacitách. Jak řekl na veletrhu ministr Kamil Jankovský, plánuje také zavést hvězdičkování hotelů podle jednotných standardů. Jako vzor uvedl ministr Rakousko, které kvalitně prezentuje nejen Vídeň a Alpy, ale všechny svoje regiony. Zájem turistů zvyšují i recenzní internetové stránky o ubytovacích zařízeních. V zahraničí je jich hodně, v Česku minimum.

Cílem veletrhu je poněkud změnit svoji podobu. V době internetu musí více bavit a návštěvníky zaujmout. Proto se organizátoři snaží zefektivnit doprovodné programy. Na veletrhu se také představují nové projekty. Síly spojily například Mikulovsko a Třeboňsko - první region známý vinařstvím, druhý rybníkářstvím - a vydaly společného průvodce, který má turisty lákat především na kvalitní gastronomii. Čtyři moravské kraje pak vydaly společného průvodce pro cykloturisty. Navíc je i polštině a němčině. Mnozí touroperátoři říkají, že kamenné veletrhy už v dnešní době netáhnou. Podle náměstka jihomoravského hejtmana Václava Božka má veletrh pro regiony smysl.

Baťův kanál
"Já si stále myslím, že je třeba prezentovat Jihomoravský kraj na všech těchto akcích. Je to i otázka pořadatelů veletrhu. Pokud by ty veletrhy netáhly, tak se nebudou pořádat. Cítíme, že hlavní problém, který dnes je, je propagace toho, co máme."

Moravští a slovenští hejtmani na veletrhu podpořili například rozvoj turistiky na Baťově kanálu, který prochází státní hranicí. Měří 53 kilometrů, plavební hladinu udržuje 13 jezů a nad vodou se klene 50 mostů. Počet lodí tu každoročně narůstá o pět procent.

A protože je novým tématem veletrhů gastronomie, připomněl ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška i akce, které letos představí českou kuchyni v zahraničí. Na přelomu března a dubna mohou české pokrmy ochutnat v brazilském Rio de Janeiru a Sao Paulu. V červnu pak na trajektech, které zajišťují přepravu především mezi Finskem a Švédskem. Česká kuchyně se představí i na pivním festivalu v Salcburku nebo na svatováclavském posvícení ve Vídni.