Veletrhy lákají hlavně na gastronomii a turistické zajímavosti
Na gastronomické speciality a pestrou nabídku turistických zajímavostí lákají organizátoři tradičních veletrhů GO a Regiontour. Do Brna se sjeli vystavovatelé z dvacítky zemí. Přestavují se tu i všechny kraje z Česka a řada regionů Slovenska. Ministerstvo pro místní rozvoj chce více zatraktivnit Českou republiku pro turisty z okolních zemí.
"Je to velká prezentace typických lidových řemesel z jednotlivých regionů ČR. Třetí téma je folklor. Opět jsme to postavili programově na prezentacích jednotlivých regionů a čtvrté a nové téma jsou církevní památky."
Po hubených letech se zdá, že se cestovnímu ruchu opět začíná dařit. Krize způsobila v uplynulých dvou letech velký propad v počtech turistů, kteří Česko navštívili. Loni začala čísla zase narůstat.
"Loni jsme zaznamenali příliv turistů, ale ne velký. V případě zahraničních turistů asi 5 procent. Loňský rok byl také ve znamení velkého nárůstu domácího cestovního ruchu. To znamená cest Čechů po České republice,"uvedl v České televizi ředitel CzechTourism Rostislav Vondruška. Ministerstvo pro místní rozvoj chce zatraktivnit Českou republiku pro turisty z okolních zemí. Rezervy vidí především v nedostatku informací o ubytovacích kapacitách. Jak řekl na veletrhu ministr Kamil Jankovský, plánuje také zavést hvězdičkování hotelů podle jednotných standardů. Jako vzor uvedl ministr Rakousko, které kvalitně prezentuje nejen Vídeň a Alpy, ale všechny svoje regiony. Zájem turistů zvyšují i recenzní internetové stránky o ubytovacích zařízeních. V zahraničí je jich hodně, v Česku minimum.
Cílem veletrhu je poněkud změnit svoji podobu. V době internetu musí více bavit a návštěvníky zaujmout. Proto se organizátoři snaží zefektivnit doprovodné programy. Na veletrhu se také představují nové projekty. Síly spojily například Mikulovsko a Třeboňsko - první region známý vinařstvím, druhý rybníkářstvím - a vydaly společného průvodce, který má turisty lákat především na kvalitní gastronomii. Čtyři moravské kraje pak vydaly společného průvodce pro cykloturisty. Navíc je i polštině a němčině. Mnozí touroperátoři říkají, že kamenné veletrhy už v dnešní době netáhnou. Podle náměstka jihomoravského hejtmana Václava Božka má veletrh pro regiony smysl."Já si stále myslím, že je třeba prezentovat Jihomoravský kraj na všech těchto akcích. Je to i otázka pořadatelů veletrhu. Pokud by ty veletrhy netáhly, tak se nebudou pořádat. Cítíme, že hlavní problém, který dnes je, je propagace toho, co máme."Moravští a slovenští hejtmani na veletrhu podpořili například rozvoj turistiky na Baťově kanálu, který prochází státní hranicí. Měří 53 kilometrů, plavební hladinu udržuje 13 jezů a nad vodou se klene 50 mostů. Počet lodí tu každoročně narůstá o pět procent.
A protože je novým tématem veletrhů gastronomie, připomněl ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška i akce, které letos představí českou kuchyni v zahraničí. Na přelomu března a dubna mohou české pokrmy ochutnat v brazilském Rio de Janeiru a Sao Paulu. V červnu pak na trajektech, které zajišťují přepravu především mezi Finskem a Švédskem. Česká kuchyně se představí i na pivním festivalu v Salcburku nebo na svatováclavském posvícení ve Vídni.