Výstava Leni Riefenstahl v Praze

Foto: ČTK

Retrospektivní výstava věnovaná kontroverzní německé fotografce a režisérce Leni Riefenstahl je nyní k vidění v pražské Leica galerii. Autoři výstavy se rozhodli vypořádat s mýtem, který si umělkyně sama o sobě vytvořila. Je to vůbec první výstava věnovaná umělkyni, která svůj život spojila především s obdobím německé Třetí říše Adolfa Hitlera.

Foto: ČTK
Praha je po Hamburku druhým místem, kde je k vidění první retrospektivní výstava Leni Riefenstahl, která boří mnohé mýty. Uspořádání podobné výstavy bylo vlastně možné až po její smrti. Více ředitelka Leica galerie Jana Bohmerová.

"Já jsem pět let usilovala o získání její retrospektivní výstavy, jejíž existenci jsem vzhledem k jejímu věku předpokládala. Dozvěděla jsem se ale, že ona žádné kontroverzní fotografie nepustí. Před rokem a půl mně oslovili kurátoři, kteří připravovali její výstavy v minulosti a sdělili mi, že Leni Reifenstahl zemřela a že výstavu vytvoří."

Z toho vyplývá, že výstav je asi odlišná od všech předchozích...v čem je jiná?

Ina Brockmannová a Peter Reichelt  (vpravo),  kurátoři a spoluautoři výstavy,  foto: ČTK
"My jsme ji původně chtěli nazvat Život ve lži protože opravdu boří všechny mýty spojené s Leni Riefenstahl. Ona se proslavila estetickými fotografiemi z cyklu Olympia, ale ty fotografie nejsou její. Ona byla režisérkou stejnojmenného filmu, ale fotografie vytvořili jiní fotografové. Vynikající fotografové, ale nebyla to ona."

Leni Riefenstahl je kontroverzní autorka, především díky spjatosti s nacismem....jak očekáváte, že přijme výstavu česká veřejnost?

"Především v té střední části výstavy jsou fotografie z Třetí říše, na kterých je vidět, jak blízko měla například k Hitlerovi. Musím říci, že když jsem celou výstavu věšela, byla zde jedna fotografie, nad kterou jsem váhala. Nevěděla jsem, zda ji mám pověsit nebo ne. Je na ní obrovský hákový kříž. V té době jsem sice nežila, ale udělalo se mně z toho špatně. Přemýšlela jsem i o to, co když sem přijde člověk, který má sedmdesát osmdesát let, který zažil tu katastrofální dobu, jak jemu bude, když i já s tím mám problémy. Mám z toho trochu strach. Ty fotografie tam ale být musí. Ukazují to, co Leni Riefenstahl celý život popírala. Je zde vidět s Hitlerem na divanu v jejím domě, s Goebelsem na terase atd. Je nutné ukázat, jak blízko k těm lidem měla."

Osud Leni Reifenstahl se dvakrát protnul i s Prahou. Zde skončila její kariéra tanečnice, když si právě v Praze zlomila nohu. V Praze potom, v roce 1945, dokončovala svůj poslední film z nacistické éry, Tiefland, Nížina.