Začal nový školní rok, nastoupilo více prvňáčků než loni

Foto: ČTK

Začíná školní rok, děti, mládež i vysokoškoláci nastupují do vzdělávacího procesu. Ve školství se silně promítá demografický vývoj společnosti. Nový ministr hodlá uvést do pohybu mechanismy, aby se školy mohly přizpůsobovat změnám poptávky a síť škol fungovala efektivněji. Momentálně končí populační propad, už za pár let by se měl zastavit. Už dnes roste počet dětí ve školkách a na prvních stupních základních škol.

Prezident Václav Klaus zavítal u příležitosti zahájení nového školního roku na ZŠ T. G. Masaryka v Litomyšli,  foto: ČTK
Prvňáčků letos zasedlo do lavic 96.600, oproti loňsku je jich asi o 3000 víc. Podle ministra jde jen o dílčí zlepšení. Připomněl, že před deseti lety nastupovalo touto dobou do škol 120.000 prvňáčků. Ministr hodlá síť škol zefektivnit. Připravuje proto koncept "ideální školy", která by měla dát ředitelům škol model maximálně kvalitní i efektivně fungující školy, ke kterému by se měly školy snažit dospět.

Dobeš už při nástupu do funkce vyhlásil, že bude podporovat učitele. Nyní přichází s přesnější představou. Společně s ministrem práce a sociálních věcí Jaromírem Drábkem prý našli řešení, jak resortu přidat prostředky na platy vysokoškolsky vzdělaných učitelů:

Zahájení školního roku v ZŠ J. Valčíka v Ostravě-Porubě,  foto: ČTK
"Budu mít možnost za 2,1 miliardy ocenit napříč celým spektrem vysokoškolsky vzdělané pedagogické pracovníky. Celkem 110.000 zaměstnanců. To je připravované řešení. Nejvíce, do výše 20.000 povinného nároku dostanou nastupující učitelé, ale i učitelé v posledním tarifu dostanou přidáno v řádu sta korun."

Učitelé nevysokoškolsky vzdělaní zůstanou na stejné platové úrovni, platy nepedagogických pracovníků klesnou o 5 procent, pokud to ředitel nevyrovná osobním ohodnocením.

Foto: ČTK
Tímto způsobem chce Dobeš do školství přitáhnout odborníky s vysokoškolským vzděláním. Dokud se to nestane, nebude možné realizovat jeden z bodů programového prohlášení vlády, totiž výuku cizích jazyků od třetí třídy.

Josef Dobeš je původním povoláním psycholog a v podpoře této profese ve školství vidí prioritu.

"Máme v regionálním školství zhruba 400 psychologů, já bych si představoval 1000 psychologů. Je to úkol příštího roku, vzhledem k efektivizaci, hledat v rozpočtu ministerstva peníze na posílení školních psychologů a speciálních pedagogů. Jinými slovy, tuto půlmiliardu na tyhle odborníky a další půlmiliardu na vzdělávání musíme najít sami ve svém rozpočtu a jsem na to připraven."

Josef Dobeš,  foto: ČTK
Díky podpoře těchto pomáhajících profesí se podle něj budou školy schopné lépe vyrovnat s nároky doby.

Vláda dala ministru školství za úkol také podporu sportu, přestože sport a tělovýchova, kterou má ministerstvo v názvu, nejsou to samé.

"Já se přiznám, že k tomu mám svůj osobitý postoj, ale celá vláda, nejen já, chceme podporovat mládež, nejenom talentovanou mládež, ale tu, která sportuje. Protože s Ivanem Haškem jsme si říkali, že jedna koruna daná do sportování dětí, se nám ve společnosti čtyřikrát vrátí, a to myslím platí."

Foto: ČTK
Podle nového ministra chybí jeho úřadu, který je zavalený byrokracií a prací pro státní správu, vnější inspirace. Vytvořil proto tým 13 poradců, jehož členy jsou významné osobnosti a vědecké kapacity, a s nimi se nad otázkami školství a jeho perspektiv začal pravidelně scházet.