1000 mil československých - na trase závodu je kolem stovky veteránů
Přes 100 historických aut se účastní připomínkového závodu 1000 mil československých mezi Prahou a Bratislavou. Jízda navazuje na tradici závodu stejného názvu ze 30. let 20. století.
Třídenní závod veteránů vyrobených před druhou světovou válkou odstartoval před Autoklubem ČR.
Auta, mezi nimiž byly například závodní speciály Bugatti, Mercedes, Škoda či dva vozy ze sbírek Národních technického muzea, startovaly v minutových intervalech, řekl prezident Autoklubu Jan Šťovíček.
"Myslím si, že jsou to opravdu skvosty, které fanoušci ocení. Tím úplně nejstarším je bugatti brescia z roku 1913. Jmenuje se podle Velké ceny, která se jela v Brescii. Nejmladší je tatra z roku 1949. A i té tatře je úctyhodných 71 let."
Kdyby nastal problém, technický tým pomůže
Auta jedou v běžném silničním provozu, dopravu mezi Prahou a Bratislavou by závod omezit neměl, dodal před odstartováním závodu Jan Šťovíček.
"Jede se mimo dálnici přes Brno do Bratislavy. Následující den je jízda do slavného vrchu, který se jmenuje Pezinská Baba u Bratislavy a třetí den závodu se účastníci budou vracet po stejné trase do Prahy. Pro jistotu jsme připraveni i na krizové situace. Máme k dispozici čtyři odtahová vozidla, která se budou pohybovat po trase, a kdyby nastal nějaký problém, tak technický tým zakročí a pomůže."
Na trase je i rozhlasová posádka
Na trase je i rozhlasová posádka Radiožurnálu. V bledě modrém BMW sedí reportér Tomáš Černý.
"Na trati komplikace nebyly, nicméně plný počet posádek už není. Když jsme byli v Polné, tak bylo hlášeno asi osm aut, která stojí u silnice a opravují. Některá se do závodu vrátila, jiná ne, ale v zásadě se jede hezky."
Závodníci nemají žádné digitální navigace, ale papírové itineráře jako ve 30. letech.
"Z velké části se jede po moderních silnicích, ale organizátoři závodu 1000 mil československých si dali velkou práci, aby vyhledali alespoň některé dosud existující úseky silnic, kdy i v našich papírových itinerářích, je vždycky zaznamenáno: teď jedete po trase původního závodu 1000 mil československých ze 30. let. V Brně jsou ze třicátých let ještě původní závodní automobilové boxy, které jsou zrekonstruované. Vypadají, jako když se na nich vyřádili nějací velmi nadaní sprejeři. Jsou tam nejrůznější výjevy ze závodů - automobily, závodníci. Prostě třicátá léta."
Auta se v sobotu vrátí do Prahy a lidé se je budou moci prohlédnout odpoledne před Národním technickým muzeem, kde bude konec závodu a vyhlášení vítězů.
Retro jízdu pořádá Veteran Car Club Praha každoročně od roku 2015. Obnovuje tak tradici slavného automobilového závodu ze 30. let minulého století. Tehdy závodníci absolvovali trasu dvakrát a měřila 1600 kilometrů.