Bude předvolební kampaň pozitivní?

Foto: ČTK

Kampaň před říjnovými předčasnými volbami do Poslanecké sněmovny se rozjela naplno. Lídři obou nejsilnějších stran sice slibovali, že kampaň bude pozitivní, ale skutečnost zřejmě bude jiná. Pojďme se podívat na předvolební boj ČSSD a ODS trochu blíže.

Mirek Topolánek na cestě za voliči, foto: ČTK
Obě strany zahájily své volební kampaně v prvním srpnovém týdnu. Sociální demokraté spuštěním nové webové stránky, aby - poučeni z nedávných "vajíčkových útoků" na své kandidáty do Evropského parlamentu, kdy se jejich účastníci domlouvali mimo jiné přes facebook - zlepšili internetovou komunikaci s voliči. Ti se také mohou k nabízenému programu vyjádřit. Občanští demokraté sportovními výkony svého šéfa Mirka Topolánka, který za svými jihomoravskými voliči jezdí na kole. Tento dopravní prostředek také ukázal svým voličům v Brně, s nímž, jak řekl, "je citově nejvíc svázaný". Také Mirek Topolánek navrhl spolupráci voličů na úpravě programu ODS s tím, že jeho konečná podoba bude prezentována koncem srpna.

Podívejme se krátce na to, co obě strany nabízejí. ČSSD mimo jiné chce v oblasti ekonomiky udržet po překonání hospodářské krize schodek státního rozpočtu pod tři procenta HDP, zavést euro nejpozději do pěti let, zjednodušit daňové zákony a proces založení firmy tak, aby netrval déle než tři dny, zavést nové daňové pásmo pro lidi s příjmem přes 1,2 milionu korun ročně - 38 procent, a vytvořit další zdaňovací pásmo pod 23 procent. Jedním z konkrétních povolebních cílů ČSSD je zabránit privatizaci Budvaru, což potvrdil jihomoravský hejtman Michal Hašek:

"Sociální demokracie kontinuálně po celou dobu, kdy jsem stínovým ministrem zemědělství, tedy v tomto volebním období Poslanecké sněmovny, jasně deklarovala, že je proti uvažované privatizaci národního podniku Budvar. Je totiž přesvědčena, že neexistuje žádný reálný důvod pro to, aby teď musel být budějovický Budvar privatizován. On je ve skvělé ekonomické kondici, stát v žádném případě finančně nezatěžuje, naopak, a my nevidíme žádný relevantní ekonomický důvod, proč by měl být Budvar prodán. Nikdo, alespoň ne sociální demokracie, a mně se nechce věřit, že by snad ODS postupovala jinak, nechce ohrozit to, co je zásadní u Budvaru, a to je držení a vlastnictví ochranných známek nejenom v České republice, ale také ve světě. A existuje řada právních pochybností o tom, že pokud by došlo v podmínkách České republiky k transformaci, tak že by v zahraničí účinky našeho domácího zákona znamenaly také ochranu známky budějovický Budvar na jiný podnik."

Bývalý ministr zemědělství Petr Gandalovič z ODS však má na transformaci Budvaru jiný pohled:

"My jej chceme transformovat na podobu akciové společnosti, což je z ekonomického hlediska naprosto zjevný, odůvodněný krok, protože například národní podnik absolutně nemůže odvést svému vlastníku, to znamená v této chvíli státu, dividendu, tedy podíl na zisku. Já nechci naznačovat, že bychom chtěli nějak vysávat tento podnik, ale na druhé straně je zcela jasné, že pokud vlastník má nějaký podnik, tak si jej zřejmě zřídil na účelem dosahování zisku a chce mít na tomto zisku nějaký podíl. To jsou jednoznačné důvody k tomu, aby stávající právní podoba byla převedena na standardní podobu, kterou zná obchodní zákoník, kterou znají všechny banky, všichni obchodní partneři, a vstup strategického investora, to znamená případní partneři, kteří by se zajímali o nákup nějakého, třeba i menšinového podílu, a tak dále."

Místopředsedkyně ODS Miroslava Němcová, volební lídr této strany na Vysočině, má jasnou představu o tom, jaká témata chce nabídnou voličům:

Miroslava Němcová
"Já myslím, že všichni cítíme dobře, v jaké situaci se nacházíme a vidíme, co se kolem děje, jaký je stav zejména v ekonomické oblasti, a to nejenom České republiky, Evropy, zemí, které jsou i za mořem, a že to bude hlavní téma voleb. A myslím, že není potřeba vymýšlet žádné triky v podobě koleček, žádné upoutávky, že je jenom dobře potřeba porozumět lidem, kteří se opravdu ocitají ve složité situaci, začínají se obávat o svou existenci. Například mladí lidé mají pocit, že to, co se na ně valí v podobě státního dluhu, kdy se každou vteřinu zadlužujeme o 6 tisíc, denně o půl miliardy korun, a oni to budou, kdo to bude splácet, tak myslím, že budou čekat na to, že jim někdo nabídne solidní řešení, co s tímhle hodlá udělat. Určitě se k tomu chceme postavit."

Při zahájení předvolební kampaně Mirek Topolánek a Jiří Paroubek nezávisle na sobě prohlásili, že už bylo dost útočení a agresivity, a proto se rozhodli pro kampaň pozitivní. Řekli to však jen krátce poté, co si přes média vyměnili nemálo nelichotivých slov v souvislosti se setkáním Mirka Topolánka s významnými podnikateli a lobbisty na jeho dovolené v Toskánsku a rolí bývalého šéfa tajné služby Karla Randáka při zveřejnění usvědčujících fotografií. Je proto na místě otázka: Je vůbec reálné, aby za této situace byla předvolební kampaň pozitivní? Klinický psycholog Slavomil Hubálek byl v České televizi v tomto směru skeptický:

"Já si myslím, že množství skandálů se skutečně vrší, a ještě nevíme, co nás čeká, určitě ještě nějaké přijdou. Zdá se mi, že ta populace je už tzv. desenzibilizovaná, že už s ní nic tak moc nepohne, jenom stupeň otrávenosti narůstá. Oni vědí, že česká veřejnost překousne leccos, takže si myslím, že pro část veřejnosti je to zcela směšné, nevěrohodné, části lidí je to jedno, a jsou možná i lidé tak hloupí, kteří jim to vlastně zbaští. Těch apelů ke změně už bylo tolik, a situace se zatím pořád jenom zhoršuje."