Ceny pohonných hmot letí nahoru, zatím je ve větším rozletu drží silná koruna
Celý svět začínají děsit rostoucí ceny ropy. Ani Česko není výjimkou. Také naši motoristé naříkají. Jak hluboko si ale lidé ještě sáhnou do kapsy, to je podle analytiků těžké předvídat. Pokračuje Zdeněk Vališ.
V Česku už musí motoristé zaplatit u některých čerpacích stanic za litr nejprodávanějšího benzínu Natural 95 přes 30 korun. Benzín je tak až o pět korun dražší než na počátku roku. Vyšší jsou samozřejmě i ceny nafty. Není za tím ale vyšší spotřební daň, kterou začal stát vybírat od začátku roku. Na vládě si tedy motoristé zlost vybíjet nemohou. Viníkem je cena ropy, která je v současné době nejvyšší za posledních 14 let. Důvody jsou přitom podle analytiků stále stejné: terorismus na Blízkém východě a nízké zásoby ropy ve Spojených státech. A na výsledných cenách v Česku se to prý projevilo víc, než se původně předpokládalo. Podle analytika Volksbank Vladimíra Pikory však za růstem cen stojí rovněž vyšší poptávka po ropě způsobená oživováním světové ekonomiky a investoři se obávají, že země vyvážející ropu nebudou s to poptávku uspokojit.
"Na to spoléhají spekulanti a tlačí ropu každým dnem na nová maxima."
Na druhé straně mají podle Pikory čeští motoristé svým způsobem štěstí, protože se změnil trend na devizovém trhu a česká koruna začala posilovat k americkému dolaru. A s ropou se obchoduje za dolary.
"Očekáváme, že měnový kurs bude dopady drahé ropy na české motoristy zmírňovat i v příštích týdnech. Pokud by ceny ropy rostly, dolar by pravděpodobně dále oslabil. Americká ekonomika je totiž na ropě příliš závislá a růst cen by podkovával její oživení."
Nejvlivnější společnosti na českém trhu s pohonnými hmotami jsou zatím v prognózách na nejbližší dny opatrné. Například mluvčí společnosti Benzina řekl Mladé frontě Dnes, že vyčkají na další vývoj, protože Benzina už zdražovala minulý týden v průměru o korunu za litr. Podle něho by se měl rychlý růst cen z posledních dvou týdnů do léta přibrzdit. Na druhé straně, je zřejmé, že mezi jednotlivými regiony v Česku existují v cenách dosti výrazné rozdíly. Proč, to vysvětluje analytik společnosti Koloseum Jiří Štastný."Cena se všude stanovuje podle klasického ekonomického principu, to znamená podle místní nabídky a poptávky. Pokud si vezmeme regiony, tak víme, že Praha patří mezi nejsilnější v České republice, naopak Mostecko a další patří spíše mezi slabší regiony."
Právě v těch slabších regionech se cena benzínu může pohybovat i pod hranicí 27 korun, zatímco v Praze je už běžně přes třicet. Analytici také připomínají, že prudký nárůst cen ropy bude mít přes dopravce vliv na míru inflace. Pokud ale tento stav potrvá déle, mohou se zvednout ceny i jiného zboží. Například mlékárenská společnost Madeta zatím zachovává klid. Potvrdila to tajemnice generálního ředitele Dana Marková.
"Madeta neřeší dopravu sama, ale využívá přepravní firmu, s kterou jsou vždy předem dohodnuty ceny na následující rok, a to i s ohledem na možné zvýšení cen pohonných hmot. Se zvyšováním cen našich výrobků kvůli vyšší cenám pohonných hmot v žádném případě nepočítáme. Ceny upravujeme nahoru či dolu pouze s ohledem na momentální situaci na trhu."
Dopředu mají většinou nasmlouvány ceny prací i stavební firmy a nemohou na tom tudíž nic měnit. Jak říká Ondřej Šuch, šéf oddělení vnějších vztahů společnosti Skanska, je to i jejich případ.
"Skanska provozuje přes tisíc nákladních a osobních aut a zvýšení cen pohonných hmot se samozřejmě promítne do naší provozní režie. O tom, jak budeme toto zvýšení promítat do konečných nabídkových cen pro investory, rozhodne mimo jiné i to, zda současné zvýšení cen je jen krátkodobé či trvalejší."
Analytici většinou uvádějí, že ropná krize, podobná té ze sedmdesátých let minulého století, asi nehrozí. Na trhu ovšem panují v současné době mimořádné spekulační nálady, a tak se prý nedá nic vyloučit.