Česká filharmonie kvůli sporům o autorská práva nezahájí příští Pražské jaro

Česká filharmonie nebude zahajovat příští ročník Pražského jara. Ředitel festivalu Bělor tento týden oznámil, že jí tento prestižní koncert odebírá. Důvodem je podle něj nespolehlivost filharmonie. Smetanovu Mou vlast tak místo ní v květnu 2009 uvede Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Podrobnosti má Milena Štráfeldová:

Ředitel Pražského jara Roman Bělor
Prestiž odehrát nejvýznamnější koncert našeho nejvýznamnějšího hudebního festivalu měla v roce 2009 připadnout nejvýznamnějšímu českému symfonickému tělesu - České filharmonii. 12. května 2009 ji ale posluchači neuslyší. Ředitel Pražského jara Roman Bělor prohlásil, že filharmonie není spolehlivým partnerem. Vyvrcholily tak spory, které se v našem prvním orchestru hromadí už měsíce. Konflikt uvnitř filharmonie přibližuje hudební publicista a náš kolega z Českého rozhlasu 3 - Vltava Petr Veber:

"Česká filharmonie už od letošního jara odmítá natáčet. Odmítá mikrofony na pódiu, ať už pro desky, nebo pro rozhlasové záznamy a přenosy. Pořád není jasné, a ještě asi dlouho nebude, kdy se uvnitř filharmonie hráči, odbory a vedení dohodnou na podmínkách, za jakých by to mělo být možné."

Generální ředitel České filharmonie Václav Riedelbauch již začátkem září v Českém rozhlase vysvětlil, že podstata sporu se točí kolem peněz, lépe řečeno kolem tzv. majetkových práv. Dosud totiž poplatky za autorská práva z nahrávek filharmonie dostávali hráči. Nový zákon to ale podle vedení filharmonie neumožňuje:

"Nový autorský zákon z r. 2006 přiznává tato práva zaměstnavateli. Jestliže hudebník je v pozici zaměstnance, je to jako každý jiný zaměstnanecký poměr. V rámci svého pracovního výkonu odevzdává cosi, na co má majetkové právo ten zaměstnavatel. My jsme zřizováni státem, filharmonie je jediný státní orchestr se státní dotací, náš zřizovatel je ministerstvo kultury. A jednoznačný postoj zřizovatele po velkých debatách byl ten, že stát je v roli investora, který vkládá peníze do orchestru. A nelze, aby ředitel se těchto majetkových práv vzdal."

S tím ale nesouhlasí značná část filharmoniků. Na protest odmítají vystupovat, pokud by byl jejich výkon nahráván. Pro Pražské jaro to však představuje příliš velké riziko a komplikaci. Proč - to vysvětluje mluvčí festivalu Alena Svobodová:

"Jsou v zásadě znemožněna nahrávání jak video, tak audiozáznamů. To je speciálně pro úvodní koncert festivalu Pražské jaro velmi důležité. Přinejmenším v novodobé historii byly úvodní koncerty zaznamenávány vždy, a to jak rozhlasem, tak Českou televizí. Těchto Mých vlastí existuje již celá řada v nahrávce různých orchestrů a dělá se z nich archiv. Takže Pražské jaro si nemůže dovolit, aby úvodní koncert nebyl zaznamenán."

Ředitel festivalu Bělor se proto rozhodl k bezprecedentnímu kroku - odebrat filharmonii tento koncert a nabídnout jej jinému orchestru. Současně prohlásil, že postup České filharmonie je zejména v ostré mezinárodní konkurenci sebezničující. S tím souhlasí i publicista Petr Veber.

"Protože s filharmonií už teď jde pověst orchestru, který zase má nějaké problémy. Měl problémy s šéfdirigenty, s řediteli a v nadsázce se říkává, že od roku 1990, kdy ty nepokoje začaly, je vlastně v permanentní stávce. Je to samozřejmě nadsázka, ale do jisté míry to tak je."

Filharmonie se k poslednímu kroku Pražského jara odmítá vyjadřovat.