České divadlo 2004 - 2005

r_2100x1400_radio_praha.png
0:00
/
0:00

Na tři desítky inscenací většiny regionálních scén uvede v rámci přehlídky "České divadlo 2004-2005" v Praze její jubilejní, 10. ročník. Na divadelní prkna vás teď pozve Evelina Himalová.

Přehlídku českých, moravských a slezských divadel odstartovala už koncem listopadu v pražském Divadle Na Vinohradech inscenace "Radúz a Mahulena" chebského divadla a Západočeského symfonického orchestru z Mariánských Lázní. Současně byla předána i ocenění za nejlepší herecké výkony a umělecký počin předchozího ročníku. Ta získalo právě chebské divadlo za inscenaci "Agnus Dei"; jeho členky, vesměs posluchačky pražské DAMU - Eva Navrátilová, Jarmila Vlčková a Sylvie Krupanská, byly vyhlášeny nejlepšími herečkami, první místo v mužské kategorii obsadil Michal Čapka za výkon v inscenaci ostravské Arény "Psí srdce". Nejúspěšnějším představením minulého ročníku "Českého divadla" se na základě divácké i odborné poroty stala "Boží duha" brněnského Divadla U stolu. Dramaturgie současné přehlídky, konané jako už tradičně pod záštitou ministra kultury a pražského primátora, je podle slov jejího ředitele Marka Veselého rovněž velmi zajímavá.

"Uvidíme opravdu několik představení, která jsou absolutně vyjímečná, a tak - jako vždy - budou všechna tlumočena do znakové řeči."

K těm obzvláště vyjímečným, jak Veselý uvedl, bezesporu patří například Calderonův "Život je sen", také z už zmíněného Divadla U stolu Brno, Lorcova "Krvavá svatba" v provedení Horáckého divadla Jihlava, shakespearovská témata "Richard III." a "Othello" v kladenském a mladoboleslavském představení či "Edith a Marléne" Evy Pataki, kterou bude prezentovat Severomoravské divadlo Šumperk. Opulentní divadelní podívanou plnou groteskních situací a velkolepých scénických obrazů nabídlo celoroční přehlídce regionální tvorby Klicperovo divadlo Hradec Králové. Inscenaci hry švýcarského dramatika Friedricha Dürrenmatta "Návštěva staré dámy" nastudoval režisér Vladimír Morávek, titulní roli v této klasické moderní moralitě vytvořila někdejší světová operní hvězda českého původu Soňa Červená, která - jak Radiu Praha řekla, se takto vrací ke kořenům svého slavného rodu. Ač sama se narodila v Praze, její tatínek, advokát a spoluzakladatel známého kabaretu "Červená sedma" pocházel z Hradce. A "Hradečákem" byl už její pradědeček - Václav František Červený, zakladatel věhlasné dílny na výrobu žesťových nástrojů:

"Před 150 lety tam založil malou dílnu nástrojařskou, potom se vypracoval na vynálezce (konstrukci žesťových nástrojů obobatil dvaačtyřiceti vynálezy, které umožnily moderní zvuk orchestrů a inspirovaly mnoho skladatelů v čele s Richardem Wagnerem -, na továrníka, a vlastně tam začala ta sláva rodu Červených. Proto mám k tomu Hradci takový zvláštní vztah. A já jsem tu Dürenmattovu hru sama také navrhla, protože za prvé je výborná, je jednou z nejlepších dramatů minulého století, a za druhé, ta role Kláry (Claire) Zachanassianové je snem každé starší herečky. Takže jsem přišla s tím, že bych si ji chtěla zahrát právě na tomto jevišti Klicperova divadla, které můj pradědeček pomáhal financovat propagovat a stavět (svým vlivem a svými penězi se zasloužil o postavení Městského divadla v Hradci Králové - pozn, red.). Takže když tam stojím na tom jevišti teď po těch sto padesáti letech, tak si myslím, že tím vlastně uzavírám ten kruh,"

řekla v rozhovoru pro Radio Praha Soňa Červená.