Český krajan jako lakmusový papírek

r_2100x1400_radio_praha.png

V nadcházejícím týdnu vstoupí do kin nový film režiséra Jana Hřebejka Kráska v nesnázích. Názvem si pohrává s klasickou pohádkou, také rozložení sil a napětí mezi dobrem a zlem je tak trochu pohádkové. Manžel krásné Marcely je zloděj aut, do situace nechtěně vstoupí bohatý charismatický krajan z Itálie... Konflikt a poselství filmu v sobě ale nese rozporuplnost současného reálného života.

Režisér Jan Hřebejk obsadil do hlavních rolí Annu Geislerovou a Ivana Luknára. Její matku hraje Jana Brejchová, jeho matku Emília Vašáryová. Klíčovou postavou je český krajan, úspěšný vinař z Toskánska, který se při návštěvě v Praze do osamělé Marcely zamiluje. Jeho nezáludná snaha pomáhat je všemi okolo využívána a zneužívána. Proč ho tvůrci filmu přivedli mezi pokřivené české charaktery? Hovoří scénárista Petr Jarchovský:

"Prostě jsme potřebovali postavu, která přichází do našeho prostředí byť svázaná kořeny, tak už jako z jiného světa, s tím, jak jiný svět tu postavu dotvořil. A ona nějak reaguje na to, v čem my jsme přivyklí žít. Je to takový lakmusový papírek tahle postava krajana."

Aňa Geislerová
"Tak ano, on je z jiného světa, má jiné možnosti, tak mu to osud nadělil. Mě se taková ta neurčitost docela zdá i dobrá a vlastně i jedině možná. Protože takovýhle člověk už má lecos za sebou a prostě už se jenom dívá kolem sebe. On to taky nejmíň protrpí. On je pořád trošku mimo, což mi vlastně vyhovuje," dodává představitel krajana Josef Abrhám.

Podle Jarchovského se tvůrčí tým inspiroval konkrétním člověkem:

Aňa Geislerová a Jiří Schmitzer
"Měli jsme s postavou napsanou ve scénáři problém a shodou okolností jsme měli možnost odjet do námi milované Itálie, kde jsme ve Florenzii měli projekci filmu Horem pádem, v podstatě pro krajany. A tam v tom kině, co skončilo představení, jsme si povídali s těmi krajany, a jeden z nich za námi přišel a pozval nás k sobě na návštěvu. My jsme si říkali: Ježišmarja, to je on! To je to, co hledáme! několika škrty pera a dvoudenní prací se potom ta postava metamorfovala, v podstatě takhle ze života nám vstoupila do děje. A myslím si, že velmi velmi přidal na věrohodnosti všeho, co se ve filmu děje."

Zejména postavy ostatních mužů vyznívají v konfrontaci s ním negativně.

"Já mám ty lidi rád! Já nepíšu pamflet proti nim. Tam je jedna opravdu problematická figura, kterou hraje pan Schmitzer, ale i tam můžete vysledovat, proč je takový, jaký je."