Čeští astronomové objevili záhadnou hvězdu

Supernova

V následujících minutách se odpoutáme od pozemských starostí a zamíříme ke hvězdám, konkrétně k jedné, která se chová velmi podivně - je stále jasnější a jasnější. Výbuch záhadné hvězdy zaznamenali čeští astronomové. Zamířila mezi ně Zdeňka Kuchyňová.

Výbuch záhadné hvězdy zaznamenali o víkendu poloamatérští atronomové ze skupiny Medúza. Ta se zabývá pozorováním hvězd, které mění svoji jasnost. Hvězda s ne příliš poutavým označením V 838 Mon byla objevena teprve nedávno, neboť na předchozích snímcích vůbec nebyla vidět. Teď však září stále silněji. Jak uvedl Petr Sojka z pražské Štefánikovy hvězdárny, první vzplanutí bylo zaznamenáno 10. ledna.

"A tehdy se předpokládalo, že to bude klasický normální postup, kdy ta hvězda se zjasní a pak bude pozvolna slábnout. Ovšem 2. února, a na tom mají zásluhu právě čeští pozorovatelé proměnných hvězd, došlo ke druhému zcela atypickému zjasnění. A jasnost té hvězdy vzrostla od té doby zhruba osmdesátkrát."

Čeští atronomové pozorují hvězdu od začátku ledna, kdy na ni upozornili jejich australští kolegové. Jedním ze čtyř objevitelů, kteří výbuch pozorovali byl Luboš Brát z Pece pod Sněžkou.

"Díky tomu, že jsme tu noc pozorovali, měli jsme štěstí a první jsme objevili to vzplanutí, které opravdu nikdo nečekal. Musím říct, že mě to velmi překvapilo, ale asi mě to nepřekvapilo víc, než chování té hvězdy."

Luboš Brát, který vystudoval astrofyziku, vyslal o svém objevu prostřednictvím internetu zprávu do celého světa. Díky tomu hledí na záhadnou hvězdu, která leží v souhvězdí Jednorožce, stovky astronomů. Detailní rozbor jejího světla ukazuje na velmi podivné rysy, které neodpovídají žádnému dosud známému případu - nejedná se tedy ani o novu, ani o supernovu. U obou případů se totiž hvězda rozjasní a pak postupně její jasnost ubývá, až se ztratí z dosahu i těch největších dalekohledů, říká astronom Petr Sojka.

Takže na rozluštění záhady si budeme muset ještě počkat, neboť zatím nikdo neví, co se bude s hvězdou dít. Podle astronomické společnosti je naděje, že se zjasní natolik, aby ji bylo možné pozorovat pouhým okem.