Čeští stavbaři postavili tunel na Faerských ostrovech. Původní horská cesta byla v zimě téměř neprůjezdná
Dvě vesnice na Faerských ostrovech Fámjin a Øroðvíkar spojovala horská cesta, která byla v zimě téměř neprůjezdná. To se teď změnilo. Čeští stavbaři postavili tunel.
Měří 1,2 kilometry a je na nejjižnějším Faerském ostrově Sudurøy. Pro Metrostav Norge je to první zakázka na Faerských ostrovech v roli subdodavatele. Stavbaři si během prorážky tunelu museli poradit s komplikovanými geologickými podmínkami. Zvládli i drsné podmínky v podobě sněhových kalamit nebo vichřice, kdy síla větru dosahovala rychlosti 90 km/hod s nárazy až 200 km/hod.
Právě nepříznivé povětrnostní podmínky byly hlavním důvodem výstavby tunelu, místním obyvatelům se po dostavbě život na ostrově značně zkvalitní. Zima je tu dlouhá, vlhká, extrémně větrná a chladná. Po celý rok bývá zataženo. V maximech naměříte během června, července a srpna 11 až 13 °C.
Češi stavěli tunely i ve Finsku, Norsku a na Islandu
„Myslím, že se s naším týmem shodneme na tom, že tato stavba byla jedno velké dobrodružství. Nová země s novými specifickými podmínkami, kterým jsme se museli jen přizpůsobit, nic jiného nám totiž nezbývalo," řekl Anton Vido, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge.
Ražby tunelu probíhaly od října 2022 skandinávskou metodou Drill and Blast, se kterou mají čeští pracovníci bohaté zkušenosti z výstavby tunelů ve Finsku, Norsku i na Islandu. Nový silniční tunel má šířku 8,5 m a profil 65 m².
Faerské ostrovy nedávno propojila unikátní podmořská dálnice s podzemním kruhovým objezdem, který je zároveň uměleckým dílem.