Tunel Blanka se bude zkoumat ještě aspoň dva měsíce
Ražba tunelu Blanka stojí, zatím ale běží vyšetřování příčin sesuvu půdy a propadu již hotového stropu. To je základní zpráva o stavu věcí nedaleko Pražského hradu.
Podnik Metrostav, který tunel buduje, minulý týden zdůrazňoval špatné geologické podmínky v postižené oblasti. Nyní už výrobně technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina připouští i jiné možné příčiny propadu, včetně lidského selhání:
"Jednak že do nadloží tvořeného hlínou, spraší a jílovcem se mohla dostat voda, která skokově změnila vlastnosti toho nadloží. Dále vedení společnosti připouští, že jedním ze spouštěcích mechanismů havárie mohlo být i případné lidské selhání při dodržování technologického postupu výstavby. A je nutné vyloučit i možnou nepřesnost v projektu z důvodu anomálie v inkriminovaném místě ražení jednoho ze dvou tubusů tunelu."Český báňský úřad nebude mít závěry svého šetření hotové dříve, než za dva měsíce, říká první náměstek úřadu Dušan Havel: "Co se týče toho šetření, zůstává pořád ta doba dvou měsíců, které vidím jako minimální, protože si dovolím počkat na ohledání místa. Uvidíme, jak to spolupráce při tom hledání příčin bude prokazatelná, ale pravděpodobně i tady si vyžádáme soudního znalce k potvrzení těchto nedostatků nebo deliktů."
Hlavní město Praha zatím jako investor stále počítá s tím, že firmě Metrostav vypoví smlouvu, potvrzuje primátor Pavel Bém: "Budeme mít právní a ekonomické analýzy, které za prvé umožní městu vypovědět smlouvu za předpokladu, že k tomu budou důvody. Za druhé uplatnit ekonomické sankce na dodavateli stavby, protože Praha se cítí být poškozena. Za třetí chceme mát nezávislý názor třetího subjektu, který se na stavbě nijak neangažuje." A Bémův první náměstek Rudolf Blažek rovněž hájí tvrdý postoj vůči Metrostavu: "Já to vnímám jako presumpci viny. Pokud společnost Metrostav, respektive zúčastnění, nade vší pochybnost neprokážou, že nepochybili, tak v tom případě pro mne jsou vinni a já jsem rozhodnut podpořit jakékoli tvrdé sankce. Nejenom spočívající ve finančním plnění, ale samozřejmě možná i vypovězení smlouvy."Pražští politici přitom odmítají slova svých kritiků, že chybou bylo už jejich rozhodnutí vést podzemní komunikaci dálničního typu v blízkosti památkové rezervace a zčásti dokonce pod ní.