Skončila ražba tunelu Blanka, hluk přestane oběžovat obyvatele

Foto: ČTK

Stavba kontroverzní dopravní stavby v Praze, tunelu Blanka, skončila. První zářijové pondělí stavaři vytěžili poslední kubík zeminy. Končí tak i období nepříjemných omezení při stavbě pro obyvatele některých částí Prahy.

Foto: ČTK
Tunel Blanka by měl především ulevit pražské dopravě a tvořit část městského okruhu pro lepší průjezd Prahou. Po dokončení ražeb ale tunel bude ale trvat ještě tři roky, než stavba začne sloužit svému účelu. Více o dokončení řekl mluvčí firmy Metrostav František Polák.

„To vytěžení posledního kubíku by se dalo přirovnat třeba ke glajše na domech. Znamená to, že ze stavby odchází raziči, ale je tam samozřejmě ještě strašně moc práce. Musí se dokončit ty tunely, dělá se definitivní druhotná obezdívka,v tunelech se dělají se komunikace, musí se dokončit ty práce na povrchu. Pak přijde další závažná etapa ve stavbě, kdy se do ní montuje technologie.“

Bohuslav Svoboda a Pavel Pilát (vpravo), foto: ČTK
Kontroverzní stavbu, která zahrnuje tři tunely a dvě mimoúrovňové křižovatky, přitom provázel jeden problém za druhým. Tím nejzávažnějším bylo jeho prodražení. Cena celého komplexu totiž nakonec dosáhne zhruba 36 miliard korun. Že tunel bude stát až o deset miliard korun více nad původní plán oznámil v květnu nový pražský primátor Bohuslav Svoboda. Podle Františka Poláka ale už další zdražení nehrozí.

„Pokud se nezmění rozsah prací, pokud nevzniknou ještě nějaké další požadavky, tak by se tam nic měnit nemělo. Trojský most je stabilizován a staví se v podobě, která byla dohodnuta. Myslím si, že ty peníze by z dnešního pohledu měly být konečné.“

Foto: ČTK
Několikrát se také v místě stavby propadla půda. 2. června letošního roku se v pražské Stromovce došlo k sesuvu, který ale podle prohlášení společnosti se stavbou nesouvisel. Svah údajně narušila voda z poškozeného vodovodu. Větší problémy měla ale stavební firma loni, kdy musela dokonce zaplatit pokutu Báňskému úřadu. To vše by teď už ale podle mluvčího firmy mělo být zažehnáno, protože tunely už jsou dostavěné a nic dalšího nehrozí. Nyní se počítá s tím, že tunel Blanka se otevře do tří let. Že to ale nemusí být definitivní termín, potvrzuje náměstek primátora hlavního města Prahy Karel Březina.

„Pevný termín bude záležet na tom, jak ty práce půjdou. Snažíme se a tlačíme všechny dodavatele k tomu, aby to byl termín prvního pololetí roku 2014. Tento termín chceme vtělit do dodatků smluv se všemi dodavateli.“

Mnozí kritikové stavbě vyčítají, že stavba neprošla nutnými zkouškami, které mají zjistit, zda neškodí životnímu prostředí. Pro Rádio Česko obavu tlumočil člen iniciativy pro ekologickou dopravu Auto*mat Vratislav Füller.

Foto: ČTK
„Blanka je stavěná způsobem, že vůbec nebyl hodnocen vliv na životní prostředí. Ze začátku, před těmi zhruba pěti, deseti lety, kdy se o té stavbě rozhodovalo. Stavba je schválená jako místní komunikace. Je otázka, co by se stalo, kdyby se Blanka hodnotila na vlivy na životní prostředí, i na dopravní vlivy, co by vlastně vyšlo.“

Po dokončení tunelu Blanka vznikne nejdelší městský tunel v Evropě. Současně vznikne i nejdelší souvislý ražený tunel v České republice dlouhý přes dva kilometry. Má tři úseky –Brusnice, Dejvice a úsek Královská. Jeho stavba se plánovala už od začátku devadesátých let, kdy došlo k prudkému nárůstu automobilové dopravy v hlavním městě.