Designblok: Rozvoj českého designu brzdí malý trh

r_2100x1400_radio_praha.png
0:00
/
0:00

V Praze se opět, již sedmým rokem sejdou přední domácí i zahraniční designéři. Na mnoha místech hlavního města proběhnou od 4. do 10. října prodejní i výstavní dny designu - Designblok 2005. Slovo předám kolegovi Vilému Faltýnkovi, aby vysvětlil, o co přesně půjde.

Designblok je týdenní sled výstav, prezentací v showroomech, přednášek a projekcí. Spojovacím momentem je design, tzn. návrh, tvar, vizuální prezentace, aspekt, který nacházíme v módě, nábytku, bytových doplňcích, hudebním klipu atd. Letos se dnů designu zúčastní více než stovka jednotlivých návrhářů i institucí: studií, škol a muzeí. Kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek nabídl, co by si v nadupaném programu neměl nechat ujít odborník a co naopak nejvíc zaujme řadového diváka:

"Obě skupiny by si myslím neměly nechat ujít stejné věci, záleží spíš, co oni sami upřednostňují, jestli módu, ineriérový design, produktový design atd. To všechno v programu je. Určitě bych doporučil zajít do Superstudia a podívat se na výstavy i na prezentace v kontejnerech designérů."

Program Mléčná dráha představí také české designéry. Které?

"V Mléčné dráze středoevropského designu budou dva subjekty, Maxim Velčovský a módní návrhářky Monidee, to jsou dvě dívky, které navrhují pod touto značkou. tématem výstavy bude letos design jako myšlenka, tzn. všechny práce, které tu budou, přistupují k designu konceptuálně, tedy trochu z jiné strany než výrobci."

Design stojí na rozhraní umělecké tvorby a komerčního zboží, světa obchodu. Ředitel Vyskoké umělecko-průmyslové školy v Praze Jiří Pelcl si nenechá ujít ty části programu, které mají nejblíže k nekomerční, umělecké práci:

"Zajímavá bude expozice v Karlíně, zejména instalace v kontejnerech, kde každý designér nebo skupina dostanou jeden kontejner. V těchto unifikovaných prostorech předvedou, co dovedou. A také ten Karlín nebude tolik o komerčním zboží firem, zejména zahraničních, ale bude to více o tvorbě, o přístupu těch mladých lidí. To zajímá mě víc, než renomované firmy."

Ředitel Designbloku i Jiří Macek i Jiří Pelcl z Umělecko-průmyslové školy jsou zajedno v tom, že český design se dosud nerozvíjí tak dobře, jak by mohl. Podle Pelcla to má několik důvodů:

"Česká republika je malá země, malý trh a výroba pro tak malý trh je pro podniky obtížná. myslím, že máme spoustu věcí, dobrých designérů, ale neumíme je prodat, prezentovat je na větším, evropském trhu. V tomto smyslu je velmi důležitá akce 100 ikon českého designu, kde je to prezentováno v historických souvislostech až po dnešek. Samozřejmě bychom si představovali lepší uplatnění designu ve výrobě, ale myslím, že ve srovnání s ostatními státy, zejména těmi, které prodělaly podobnou historii před rokem 1989, rozhodně patříme ke špičce. To ale neříkám, abychom se upokojili... My bychom měli patřit k evropské špičce, a ne ke špičce východoevropských zemí," soudí ředitel Vysoké školy umělecko-průmyslové Jiří Pelcl.