Divadelní Bouda v Praze uvádí hru Hypermarket

"Den, kdy jste nebyli nakupovat, považujte za ztracený," tvrdí slovenský spisovatel, režisér a herec Viliam Klimáček. Za původní hru "Hypermarket", která bude ve světové premiéře uvedena 13. června na piazzetě u Národního divadla v Praze, získal 2. místo v soutěži o Cenu Alfréda Radoka za rok 2002.

Inscenací "Hypermarket" naváže činohra pražského Národního divadla na loňský úspěšný projekt "Bouda", ve kterém představila v Česku dosud neuvedené moderní hry v nekonvenčním divadelním prostředí. Loňská "Bouda" stála za Stavovským divadlem, letošní "Bouda II", jejíž výtvarnou podobu vytvořil ředitel první české scény akademický architekt Daniel Dvořák, je postavena vedle historické budovy "zlaté kapličky nad Vltavou". V tomto neobvyklém prostoru, umožňujícím použít také některé neobvyklé divadelní postupy, se "Hypermarket" odehraje pouze devětkrát. Slovy šéfa činohry a současně režiséra Michala Dočekala, nabídne Národní divadlo spolu s herci Davidem Matáskem, Petrou Špalkovou, Janou Bouškovou, Janem Novotným a Janou Janěkovou mladší divákům představení, které se vtipně i nemilosrdně inspiruje naší současností: "Jdete si například koupit žvýkačky, a odcházíte s mikrovlnkou," cituje jednu z postav hry, která velmi přesně pojmenovává princip "chrámů konzumu", které jsou symbolem "budování kapitalismu" jak na Slovensku, tak v Čechách...

"Tam je prostor pro humor nebo smích, ale komedie to v žádném případě není. A bylo by zavádějící si představovat, že ta hra, byť se jmenuje 'Hypermarket', se nějak zvlášť o prostředí samoobsluh zajímá. Ten 'Hypermarket' je tam použit jako metafora, a jako místo, v kterém se osudy postav prolínají. A o ty postavy hlavně jde, a o jejich příběhy, ale ne o to samotné místo nakupování,"

říká Michal Dočekal o Klimáčkově ambiciózní, rychlé, zábavné, a v dobrém slova smyslu módní hře, v níž autor dokázal ve zkratce popsat některé klíčové bolesti naší doby: Kulisový, umělý, naleštěný svět obrovské prodejny a vysněný "ideální" svět hrdinů telenovel s jejich "důležitými" problémy, demonstrovaný na příbězích pěti postav, jež se zde potkají - konkrétně prodavačky, která se stala prostitutkou, manažera obchodu, jeho ženy-herečky, její matky a estébáka, kdysi nasazeného na Václava Havla. Jejich konflikty, k nimž dochází, čerpají energii z letitých sporů, nedorozumění a nenaplněných ambicí. Pocit neuspokojení či pouhá nutnost obživy přivádí aktéry do zméněného prostoru, který slibuje splnit každé jejich přání, který má svoji magickou přitažlivost, ale zároveň je jednou obrovskou nafouknutou lží, náplastí na ránu, která se sloupne chvíli po tom, co ji aplikujete, takže pocit frustrace spíše násobí.