Divadelníci ocenili projekt Perzekuce.cz

Ze hry Porta Apostolorum, foto: ČTK

Před několika dny jsme posluchačům nabídli původní rozhlasovou hru. Její autor Miroslav Bambušek ji nazval Pryč a zpracoval v ní téma své divadelní hry Porta apostolorum. Obě hry tedy úzce souvisejí s projektem Perzekuce.cz, za který v pátek autor převzal cenu Divadelních novin a Sazky.

Ze hry Porta Apostolorum,  foto: ČTK
Projekt Perzekuce.cz trval od května 2005 do května 2006. V bývalé holešovické továrně přeměněné na divadelní sál tvůrčí tým okolo Miroslava Bambuška uvedl několik inscenací, které se věnovaly poválečným historickým křivdám: Porta Apostolorum, Útěcha polní cesty a hru Karla Steigerwalda Horáková × Gottwald. Současně uspořádali scénická čtení z dokumentů v místech, kde k událostem došlo. Jak připomíná Miroslav Bambušek, ačkoli projekt skončil, inscenace se dál hrají a minulý týden byla například Útěcha polní cesty uvedena na festivalu v Nitře.

"Ty reakce tam byly vlastně hodně podobný jako v Čechách. Byl tam tábor, který chtěl odejít a nevěděl kudy, a pak tam byl druhý tábor, který byl naprosto uchvácený. Ono to má i jinou estetiku, takže to lidi docela provokuje, takže to bylo fajn, bylo to tak, jak to má být."

Pokud jsem u nás zaznamenal ohlasy, tak nejjednoznačněji byla přijata Porta apostolorum, u těch dalších věcí z Perzekuce už byly názory dost rozporuplné.

"No tak Porta měla na to být jednoznačně přijata, protože byla za prvé první z toho projektu, byla to taková ta jasná story a bylo to jakoby klasické vyprávění. Ty ostatní věci, i když třeba pracovaly s podobným tématem, tak musely jít jinudy, to znamená, že musely být třeba i problematické, ale to bylo v pořádku! Jo, ať to je dál takhle, ať to platí..."

Miroslav Bambušek,  foto: ČTK
Končí pro vás tohle téma tím, že skončil projekt?

"Kupodivu, 28. září měla premiéru hra Pryč!, která s Perzekucí souvisí, ta hra vyrostla z té Perzekuce, tak to mi přijde strašně vtipné. Už vlastně teď vím, že přibližně do dvou let se k podobnému tématu ještě jednou vrátím, a nebude to tady, bude to asi v Deutschlandu, kde začínají nějaká jednání na tohle téma. V tuhle chvíli od něj jdu, protože se jdu věnovat Balkánu, jedu do Bosny a Hercegoviny, do Mostaru dělat inscenaci, která má premiéru 25. října. Tak se teď budu zase zabývat tím Východem. Ale v budoucnosti se k tomu ještě jednou vrátím. Stejně tak jako se chci ještě jednou a pořádně vrátit k těm komunistům. Poněvadž to myslím se nám v Perzekuci nepodařilo vlastně do toho říznout. Udělali jsme dvě inscenace o české otázce vůči Němcům a udělali jsme jednu frašku o komunistech. Ale právě v tom myslím že byla naše chyba, že jsme měli udělat ještě jednu pořádnou věc proti komunistům, obviňující komunisty. Mám tam ještě prostě rezervy."

Cena Divadelních novin za Perzekuci, to je asi potěšující skutečnost, že?

"Kdybych to měl říct úplně upřímně, tak mě na té ceně... Asi si lidi budou myslet, že jsem hloupej, ale umělci na volné noze fakt ocení, když přijdou nějaké peníze. Tady za to člověk nějaké peníze dostane, tak to je fajn. Obecně je to samozřejmě v pořádku, poněvadž jsme to dělali fakt na koleně, po svém, a oni to ocení, což je dobře. Protože ono to bude třeba inspirovat třeba zase další lidi, co přijdou po nás, a budou vědět, že takhle se dá jít a že si toho lidi všímají. Myslím kritika. Takže v tomhle je to pozitivní navenek. A pak je to pozitivní i pro ty lidi, kteří na tom pracovali. Ten tým asi 60 lidí, kteří se kolem toho furt točili, tak je to i zadostiučinění pro ně, že si té jejich práce někdo všimnul."

Cenu Divadelních novin získal také herec Ivan Trojan za titulní roli v inscenaci Teremin v Dejvickém divadle v Praze. Oceněn byl i Petr Zelenka za autorství a režii této inscenace. Dalšími oceněnými jsou Jarek Nohavica za překlad libreta Mozartovy opery Cosi fan tutte a Libor Vaculík za choreografii baletu Svěcení jara.