Divák si většinou umí vybrat, tvrdí Spáčilová
Pojďme teď na chvíli do kina! Co byste rádi viděli? Některý z největších kasovních trháků posledních dnů? Pak můžete volit mezi dobrodružným filmem režiséra Filipa Renče Na vlastní nebezpečí, který ve víkendové návštěvnosti vede, snímkem Jiřího Vejdělka Václav s Ivanem Trojanem v titulní roli, a americkým sci-fi thrillerem Já, legenda. Za ním skončila komedie Dušana Kleina Svatba na bitevním poli. Tento příklad není náhodný, ale odpovídá trendu, který v poslední době v českých kinech zavládl. Nejen že roste návštěvnost, ale výrazný podíl na tržbách mají české filmy.
"Příští rok je avizováno 35 českých premiér do kin, jak víte, celá řada filmů, které se letos Českého lva účastní, měla v domácích kinech vynikající výsledky i mezinárodní ocenění, a navíc český film v kinech jednoznačně dominuje z hlediska návštěvnosti."
V roce 2007 se také celková návštěvnost v kinech dostala do rekordních čísel, dorovnala úroveň z 1. poloviny 90. let. Potvrzují to statistiky Unie filmových distributorů.
"Návštěvnost za uplynulý rok podle Unie filmových distributorů dosáhla téměř 13 milionů diváků a v této výši toto číslo bylo naposledy v roce 1994. Návštěvnost je skutečně čím dál tím lepší a doufejme, že tento trend vydrží i do budoucna,"říká Ivana Košuličová z distribuční společnosti CinemArt.
Lidé tedy chodí víc do kin, významný podíl na tom má domácí tvroba, točí se víc českých filmů, podle Vachlera ale přetrvávají problémy v oblasti financování. Ve srovnání se zahraničím - a jako příklad Vachler uvádí Maďarsko, Polsko, Rakousko a Švédsko - jsme podle něj stále na zhruba poloviční produkci.
"Mě u českého filmu pořád chybí jedna jediná věc a to je dostatečné profinancování."
Jak Vachler prohlásil, roste i kvalita českých filmů. Jde ale kvalita nové tvorby ruku v ruce s návštěvností snímků? Ptáme se filmové recenzentky Mirky Spáčilové."Až na některé výjimky se ukazuje, že divák si umí vybrat. Chodil hodně na ty kvalitní filmy. Ale zase ne na všechny. Vstupují do toho i jiné momenty, například způsob propagace. Třeba film Pusinky, který podle mého názoru patří ke kvalitnějším, doplatil na špatné marketingové kroky. U těch filmů, které já pokládám za špatné, tam se nedá mluvit o žádné strmé návštěvnosti."
Podle Spáčilové loňský rok rozevřel nůžky mezi kvalitou a nekvalitou, vedle zdařilých filmů se objevily i některé vyložene špatné. Které filmy vybere jako nejlepší za loňský rok odborná porota, to se dozvíme 1. března na slavnostním vyhlášení Českých lvů.