Festival českých filmů v Americe drive-in
Zahájení desátého ročníku „CzechThat Film“ mělo originální podobu v „americkém“ stylu.
Bez plných kinosálů by Hollywood neexistoval. Dřevěné boudy, secesní paláce i soukromé projekční prostory oslovovaly novým kulturním zážitkem řady generací. Zvláštní místo v historii americké kinematografie zaujímala autokina. V padesátých až osmdesátých letech minulého století byly modlou baby-boomers. Kvůli vzrůstajícím cenám pozemků tato divácká tradice skoro zmizela. Obnovit ji pomohla až pandemie C-19. V době, kdy projekce filmů v klasických kinech nejsou možné, opět ožila autokina. Filmová plátna se objevila na parkovištích obchodních domů, škol i nevyužitých letištních ploch.
Havlova premiéra na parkovišti
V bývalé železniční stanici Bergamot v Santa Monice se nacházejí umělecké galerie. Ve většině turistických průvodců jsou primární kulturní destinací. A právě toto úchvatné prostředí se stalo originální kulisou oslav desátého výročí filmového festivalu „Czech That Film“. Díky neúnavným a nervy drásajícím jednáním Anety Cambell, velkému zájmu veřejnosti, ale i rušení objednávek, zvyšování finančních požadavků na pronájem atd., se premiéra snímku “Havel” od Slávka Horáka konala na místní parkovací ploše. Stříbrné plátno zděného multikina nahradila dvanáctimetrová nafukovací promítací plocha Drive-in s Dolby přenášeným zvukem do FM rádií aut hostů. Dokonce i rozmístění vozidel dodržovalo požadované zdravotní a společenské vzdálenosti. Šlo o neobvyklý kulturní retro zážitek, kterému přihlíželi diváci z přibližně stovky aut. Ve většně byly minimálně dva pasažéři. „Přáli jsme si k výročí festivalu uspořádat speciální oslavu”, vysvětlovala Aneta Campbell k jejímu nápadu na hybridní formu marketingu českých filmů: „Lidé jsou prostě natěšeni jít ven a začít se družit, což naštěstí v USA začíná být pomalu zase možné vzhledem k rychlému očkování populace.“
Festival “Czech That Film“ prostřednictvím video záznamu zahájil generální konzul ČR Jaroslav Olša, Jr. Osobní zážitek jednoduše popsal: „Byl jsem hostem na řadě festivalů díky pracovním povinnostem v Asii. Premiéry jsem si tam užil mnohokrát. Drive-in je opravdu jiný a unikátní, ale doufám, že se už brzy dočkáme i těch klasických projekcí.“
Na slavnostním ceremoniálu nechyběl ani červený koberec. Byl usměvavý i zvláštní. Nevadilo ani, že si řada pózujících lidí pro fotografy, zapomenula sundat roušky. Nechtěně tak napodobili scény ze slavných kovbojských seriálů ve stylu „Osamělého jezdce“. Občerstvení divákům, kromě z domova přivezeného popcornu, obohatila nabídka menu klasické české kuchyně. Do aut byla servírovaná v úhledných a recyklovatelných krabičkách. Po slavnostním zahájení se festival přesunul do virtuální domény. Až do 2.května se v programu představí šestnáct českých filmů různých forem a žánrů. Všechny snímky budou promítány s anglickými titulky. Celý program festivalu je k dispozici na webové stránce www.czechthatfilm.com