Do českých lázní jezdí stále víc hostů z arabských zemí. Jsou zde vítáni?

Karlovy Vary

V českých lázních se za loňský rok vystřídalo téměř 350 tisíc hostů, z toho asi polovina přijela ze zahraničí. Nejčastějšími návštěvníky z ciziny jsou Rusové a Němci, přibývá ale i hostů ze Středního východu. Jejich odlišný způsob života a náboženské zvyklosti však v místních lidech vyvolávají obavy. V severočeských Teplicích se občané v petici postavili proti stavbě mešity. Dokážou české lázně nabídnou těmto hostům takové zázemí, aby si je udržely? Tomu se věnuje Milena Štráfeldová v následující rubrice:

Teplice
Potkat v Teplicích, Jáchymově nebo i v Karlových Varech postavy zahalené od hlavy až k patě do typických černých šatů arabských žen nebo početné rodiny ze Středního východu není nic výjimečného. Jen do Teplic každoročně zajíždějí stovky hostů ze Saudské Arábie, Kuvajtu a dalších zemí Perského zálivu. Jejich přítomnost ve městě je zřejmá i jinak: na některých lázeňských domech jsou dnes nápisy už jenom v arabštině. Návštěvníci z islámských zemí mají oproti ostatním pacientům odlišné požadavky, a to nejenom zdravotní:

"Každopádně je třeba vyhovět požadavkům na indikace, které jsou pro arabskou klientelu zajímavé, a z těch dosavadních kontaktů víme, že jsou to zejména onemocnění pohybového aparátu a obezita. Souběžně s tím ale platí, že je taky třeba vyhovět specifikám této klientely, a to znamená mít připravenou infrastrukturu. To se týká zvyklostí v ubytování, struktura rodiny vypadá v arabském světě úplně jinak než ve světě evropském, na který jsme běžně uzpůsobeni. U žen je tam například požadavek větší intimity, to znamená oddělené stravování. A pak je tu samozřejmě i navazující program využití celého času jejich pobytu,"

uvedl na konferenci o lázeňství, která proběhla minulý týden v Karlových Varech, předseda Odborového svazu zdravotnictví a sociální péče ČR Jiří Schlanger. Součástí konference byl tentokrát i zvláštní panel, kde se jednalo právě o specifikách arabské klientely. Na dvě desítky lékařů převážně ze Saudské Arábie si zde vyslechly, co české lázně mohou hostům z arabského světa nabídnout. Jen z této země zamířilo loni podle údajů vládní agentury pro cestovní ruch CzechTourismu do Čech na pět tisíc lidí a jejich počet by se měl v nejbližších letech alespoň zdvojnásobit. Podle zástupce saudské cestovní kanceláře International Travel Club Mohammeda Al-Johara si Saudové Českou republiku velmi oblíbili:

"V posledních letech získala Česká republika v naší zemi velkou popularitu. Každý, kdo sem přijel, vyprávěl v Saudské Arábii po návratu o krásách České republiky, takže stále víc lidí chce vaši zemi navštívit a poznat ji."

Karlovy Vary
I podle Dr. Fayze Al-Shahryho, předsedy Saudské společnosti pro fyzikální terapii, má české lázeňství na arabském poloostrově dobrý zvuk, lékaři však o něm potřebují více informací:

"Obvykle dostáváme spoustu dotazů od našich pacientů, kteří se chystají do České republiky. A hodně pacientů, kteří se z České republiky vracejí, vyprávějí o rozdílech v léčení i o rozdílech, které zde zažili jako turisté. A to nás vede k tomu, abychom se o zdejším přístupu a mechanismu léčení dozvěděli víc."

Se specifikou českého lázeňství se v Karlových Varech seznamovali i zástupci saudskoarabského olympijského výboru. Ten totiž uvažuje o tom, že právě v Karlových Varech by probíhala olympijská příprava a rehabilitace některých skupin sportovců ze Saudské Arábie.

Až dosud je zájem arabských pacientů o léčbu v českých lázních dobrá zpráva. Horším signálem pro arabskou klientelu je ale nedávná petice teplických občanů proti stavbě islámské mešity, kterou investor z Dubaje chtěl vybudovat ve zdejším zámeckém parku. Podle člena petičního výboru Milana Kejzlara panuje mezi lidmi v Teplicích obava, že mešita by se mohla stát centrem islámského radikalismu. Profesor teplického gymnázia se sice pro Český rozhlas k petici odmítl veřejně vyjádřit, mimo záznam však řekl, že mešita se podle něj měla stát pouze jakýmsi pokusným balónkem pro daleko rozsáhlejší investiční záměr. Kromě ní totiž v zámeckém parku měl být postaven ještě luxusní hotelový komplex. Tepličtí občané by tak zřejmě přišli o jediný městský park, kam dosud mohou s rodinami chodit. Nelíbí se jim ani chování Arabů, kteří jsou prý hluční a nechávají za sebou nepořádek. Petici proti stavbě mešity nakonec podepsalo na pět tisíc lidí a investor od tohoto stavebního záměru upustil. Současně se ale v Teplicích začíná hovořit o tom, že na původně městských pozemcích na Prosetickém vrchu, které koupil stejný investor, má vzniknout satelitní městečko s více než stovkou domků pro arabskou klientelu. O stavbě mešity v Teplicích se tak může v budoucnu jednat znovu. Dr. Al-Shahry však odmítá, že by Saudové pro svůj pobyt v českých lázních potřebovali mešity nebo vlastní obytné komlexy:

"My s tím myslím nemáme velký problém, protože islám je velmi flexibilní, pokud jde o náboženskou praxi. Můžete se modlit ve svém pokoji, v bytě, v tom není problém. Lidé, kteří sem přijíždějí, se chtějí nejenom léčit, ale také se vzájemně poznávat a stýkat. A chtějí žít mezi Čechy, v tom je pro ně další přínos jejich pobytu v Česku. Nevím, jestli k tomu vedou bezpečnostní důvody nebo snaha o větší pohodlí, ale já si nemyslím, že žít odděleně jim pomůže."

Pokud by si však hosté z arabského světa přeci jen přáli v českých lázních mešitu mít, chtějí jim jejich zástupci vyjít vstříc. Potvrzuje to hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel:

"Pakliže by tady byla arabská klientela, pakliže by tady žila komunita, tak by to stálo za úvahu. Ale to není jenom o té klientele. Osobně si myslím, že každý návštěvník lázní by měl být vítán, protože každý návštěvník je host. Ať už přijíždí z arabského světa nebo z Asie, ať přijíždí z Evropy či z Ameriky."