Dopisy Olze na Pražském jaru
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro servíruje publiku mnohé mimořádné zážitky. V úterý například vystoupil Šanghajský orchestr tradiční hudby a po 46 letech představil v rámci festivalu hru čínských tradičních nástrojů. O jiné pozoruhodné akci festivalu informuje Evelina Himalová.
Za osobní účasti prezidenta Václava Havla, jenž mívá tradičně nad květnovým hudebním festivalem záštitu, zazněla ve Španělském sále Pražského hradu v premiéře nová verze kompozice na texty jeho "Dopisů Olze". Zhudebnil je Čechoameričan Petr Kotík, a to ještě v době, kdy byl Havel jako disident vězněn komunistickým režimem. Původně v osmdesátých letech napsané pro pět recitátorů a instrumentální soubor, zazněly nyní "Dopisy Olze" v nové podobě pro dva recitátory a nástroje. Spoluúčinkovali Jan Fišar a Jan Tříska, který pro tento účel přiletěl z Kalifornie a byl hlavním interpretem mluveného slova. Jak se na setkání s novináři vyjádřil, s Václavem Havlem ho pojí dávné přátelství, s Petrem Kotíkem se seznámil teprve nedávno v New Yorku a nad "Dopisy Olze" si měli vskutku o čem povídat... Nezbývá, než dodat, že "Dopisy Olze", jimiž se Václav Havel na Pražském jaru prezentoval poprvé jako hraný autor, sklidily v provedení Kotíkova souboru S.E.M. Ensemle a recitátorů Jana Třísky a Jana Fišera bouřlivé ovace. Ve druhé polovině večera dirigoval Petr Kotík pak ještě skladbu Johna Cagea s názvem Ryoanji", inspirovanou japonským zenbuddhismem.