Dopravní policie nemá jen hlídat, ale také sloužit

Prvního září se funkce oficiálně ujal nový šéf dopravní policie, který v tomto křesle strávil už i předešlých deset dní jako pověřený náhradník jeho náhle odvolaného předchůdce. Jak by se změna měla projevit na českých silnicích?

Za poslední tři dny prázdnin, tedy od pátku do neděle, zemřelo na českých silnicích patnáct lidí. Přestože patnáct tragédií je, lidsky vzato, naprosto neúnosné číslo, z čistě statistického pohledu si dopravní policie mohla pochvalovat uplynulý víkend jako poměrně úspěšný, kdy na silnicích navzdory očekávání vládl relativní klid a také nehod bylo méně, než kolik by sliboval obvyklý vývoj. Zvykli jsme si totiž, že české silnice jsou šesté nejnebezpečnější v Evropě a každý měsíc přinesou smrt asi stovce lidí. I když až na výjimky způsobené zvířaty, počasím nebo terénem, za nehody samozřejmě mohou sami účastníci silničního provozu, kritika se nese do řad dopravní policie, od níž jaksi samozřejmě očekáváme, že nás ochrání zejména před opilými a agresivními řidiči.

Martin Červíček, foto: ČTK
Toho si je vědom i nový šéf dopraváků Martin Červíček, který se funkce ujal po náhlém odvolání jeho předchůdce Zdeňka Bambase v srpnu a od prvního září se stal řádně jmenovaným ředitelem tohoto policejního útvaru. Pouze pětatřicetiletý východočeský policista se sedmnáctiletou praxí u kriminálky a cizinecké policie podle jeho nadřízených uspěl s koncepcí s jasnými cíly: snížit počet obětí dopravních nehod a zlepšit komunikaci dopravních policistů s veřejností. Česká média vyčítavě připomínala, že do konkurzu se přihlásil jako jediný, co policejní prezident Oldřich Martinů v České televizi komentoval slovy: "Byl bych radši, kdyby těch uchazečů se přihlásilo víc, a měl jsem z toho také přirozeně obavy, ale pan Červíček mě přesvědčil prezentací své koncepce." Komentátorům se nelíbily ani jiné okolnosti výměny v čele dopravní policie, například že Zdeněk Bambas dostal náhle čtyři důtky najednou a ještě téhož dne byl odvolán, nebo že jeho nástupce Martin Červíček narychlo povýšil z regionu do funkce na policejním prezidiu, aby se záhy mohl vůbec ucházet o místo po Bambasovi.

Nicméně funkce je obsazená a otázkou těchto dní je, co nový ředitel nabízí. "Celá nová koncepce služby dopravní policie je zaměřená možná na trochu jiný styl výkonu služby, než bylo doposud zvykem u dopravní policie,"říká Martin Červíček a upřesňuje: "Chceme stát víc na kritických místech na našich silnicích, chceme se věnovat místům, kde dochází k nejtěžším následkům, chceme dopravně-bezpečnostní akce lokálního významu se specifickým zaměřením na problémy, které všeobecně jsou veřejnosti známy. To znamená například otázka akcí typu 'horečka sobotní noci', zaměření na mládež, na požívání alkoholických nápojů a tak podobně. Samozřejmě, velkým problémem, neustále přetrvávajícím, je problematika kamionové dopravy, popřípadě netolerantního, nezodpovědného chování zahraničních účastníků silničního provozu a tak podobně."

V tomto duchu se už od pondělního začátku školního roku policisté v některých místech zaměřují nejen na řidiče, ale také na chodce, potvrdila už před začátkem akce Hana Švecová z policejního prezídia: "Nebude to primárně 'ty, ty, ty' na řidiče, ale bude to akce preventivního rázu, kdy se budeme zaměřovat převážně v tom prvním školním týdnu na děti, ale samozřejmě i na dospělé, na dospělé provázející děti do školy a podobně."

V rozhovoru pro Český rozhlas nový šéf dopravní policie Martin Červíček opakovaně zdůrazňoval myšlenku decentralizace. Na otázku, čím je přínosná a jak ji poznají řidiči na silnicích, odpověděl: "Poznáte to například na počtu různých lokálních dopravně-bezpečnostní akcí, které budou vyhlašovat jednotliví okresní, krajští velitelé na základě zhodnocení své vlastní bezpečnostní situace v jednotlivých teritoriích, regionech."

Podle deníku Mladá fronta Dnes v tomto pojetí mají regionální šéfové dopravní policie zodpovídat za to, kolik se u nich stane dopravních nehod. A pokud bude havárií více, než se bude líbit jejich nadřízeným, mohl by je čekat i vyhazov. Ne všem dopravním policistům se tato úvaha líbí. Hájí se tím, že počet nehod nemohou úplně ovlivnit, pokud je na vině například počasí nebo technický stav silnice.

To, že zmizí celostátní akce Kryštof a nahradí je operace na menších územích, by ale mohli podle Červíčka řidiči nejméně v jedné věci ocenit: "Budou se lišit v jedné zásadní věci: budou například na teritoriu jednoho okresu, dvou okresů, popřípadě jednoho kraje, a nebude docházet například k situaci, že řidič, vyjíždějící ze západních Čech, jedoucí na jižní Moravu, bude kontrolován v rámci jednoho dne například desetkrát."

Regionalizace ale nestačí, pokud se nezmění přístup policistů k řidičům. Nový šéf dopravní policie ale chce své podřízené vést k tomu, aby si uvědomovali, že mají nejen kontrolovat a hlídat, ale také lidem sloužit: "Jestliže se stane nějaký problém jednomu z účastníků silničního provozu a policie bude požádána o nějakou pomoc, popřípadě o součinnost při zajišťování něčeho, tak si myslím, že to je ta úloha ve smyslu služby veřejnosti."

Kontrola ale samozřejmě nemá ustoupit do pozadí, právě naopak. Podle již citované Mladé fronty Dnes chce nový šéf dopravních policistů účinněji postupovat proti řidičům, kteří si před jízdou dopřejí alkohol. Červíček za to prosazuje tvrdší tresty a navrhuje, aby jako důkaz stačila u soudu pouze dechová zkouška. Jiná kontrola by se měla zaměřit na dopravní policisty samotné, zejména kvůli podezřením z korupce. I když podle jejich šéfa nejen proto, aby se dokázalo, že berou úplatky, ale třeba by se mohlo prokázat, že tomu tak mnohdy není.