Dráhy chtějí více peněz, kraje zase požadují lepší služby
Tvrdý a nelítostný boj probíhá mezi kraji a Českými drahami o financování osobní železniční dopravy. Smlouvy na letošní rok zatím nepodepsala polovina krajů a dráhy upozorňují, že v březnu by leckde mohlo dojít k omezení či zrušení spojů. O situaci jednali v pátek v Brně krajští hejtmani. Pokračuje Zdeněk Vališ.
Kraje si od Českých drah objednávají pro regionální dopravu osobní a spěšné vlaky a drahám platí vzniklé ztráty. Hejtmani krajů, které ještě letos neuzavřely s Českými drahami dopravní smlouvu, se rozhodli jednat s železničním dopravcem společně. Chtějí tak dosáhnout toho, aby jim dráhy přesvědčivě odůvodnily, proč žádají na letošní rok mnohem více peněz. Chtějí zkrátka vidět propočty skutečných nákladů na osobní dopravu v regionech. Podle hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského tlumočili v pátek hejtmani toto stanovisko představiteli Českých drah.
„Naši snahou bylo opětovně přesvědčovat České dráhy, že se potřebujeme dostat do situace jasně definovaných nákladů až na toho jednoho cestujícího na jedné trati tak, abychom omezili ty často velmi nesmyslné debaty jenom o ztrátovosti, která není úplně přesně vydefinovaná.“
Dráhy ale odmítají kritiku, že by si ztráty vymýšlely. Náměstek generálního ředitele Českých drah Jiří Kolář poukazuje na stávající předpisy.
„Platí vyhláška ministerstva dopravy, která velmi pregnantně stanovuje výpočet prokazatelné ztráty.“
Dráhy uvádějí, že vyhláška ministerstva dopravy o prokazatelné ztrátě ve veřejné drážní dopravě je závazná pro všechny dopravce a netýká se tedy jenom Českých drah. A pravidla jsou ve všech krajích stejná. Požadavek na více peněz od krajů považují dráhy za logický. Jestliže si kraj objedná pro nový jízdní řád o pět procent více spojů, nemůže přece nabízet platbu jen o jedno procento vyšší. Nemluvě o tom, že došlo k výraznému růstu cen energií. A něco stojí také inflace. Dráhy už také naznačily, že pokud se s kraji nedohodnou, bude od března jezdit na místních tratích méně vlaků než dnes. Ke škrtání v jízdních řádech potom dojde začátkem března. Některé kraje se tak dostávají do složité situace. Na jedné straně vedou nelítostné vyjednávání o penězích, na druhé straně vědí, že si dráhy nemohou znepřátelit, protože je potřebují. Regionální spoje totiž představují až sedmdesát procent veškeré osobní dopravy na železnici. Smlouvu na letošní rok už uzavřel například Středočeský kraj. Drahám zaplatí 800 milionů korun. Loni to bylo 760 milionů. Středočeši uznali, že náklady se drahám zvyšují, proto připlatí. Na rozdíl od minulosti si ale tentokrát ve smlouvě vymohli, že za více peněz budou také požadovat vyšší kvalitu služeb. Mimo jiné to znamená, že drahám udělí nekompromisně pokuty nejen za zpoždění, ale třeba také za špinavý nebo nevytopený vagon. Tento přístup k Českým drahám ale není úplnou novinkou. Jak připomíná mluvčí krajského úřadu v Olomouci Tomáš Kocich, už loni na podzim vyměřil Olomoucký kraj Českým drahám pokutu pět a půl milionu korun za zpožďování vlaků. Na železnici se tak stalo poprvé v historii.„Přispíváme Českým drahám na zajištění základní dopravní obslužnosti. Ze zákona jsme povinni zajistit občanům, aby se dostali do práce, do škol atd. Registrujeme ale na krajském úřadu spoustu stížností. Chceme přistupovat ke všem dopravcům stejně. V minulosti už jsme udělili několikrát pokutu autobusovým dopravcům.“
Jak už bylo řečeno, osobní a spěšné vlaky v regionu objednává a platí kraj. Rychlíky naproti tomu objednává a platí ministerstvo dopravy. Pendolina a další luxusní vlaky, tedy EuroCity a InterCity, dosud vypravovaly České dráhy na své podnikatelské riziko. Od letošního roku bude ztráty těchto vlaků platit rovněž ministerstvo dopravy.