Česká nádraží se mění k lepšímu

České dráhy spustily projekt revitalizace přibližně 60 nádražních objektů v České republice. Jeho cílem je přetvořit nádraží Českých drah v respektované součásti života měst, kam lidé rádi chodí, nejen když cestují, ale například i za nákupy a dalšími volnočasovými aktivitami. Co všechno České dráhy plánují nebo už uskutečnily, zjišťovala Tereza Filinová.

Na některých českých nádražích probíhají v současnosti nepřehlédnutelné změny. Mluvčí Českých drah, Aleš Ondrůj, vysvětluje změny takto:

"My máme už dneska celou řadu stanic, které prošly kompletní modernizací, které opravdu představují velmi dobrý komfort, který můžeme cestujícím nabídnout. Určitě bych mohl uvést příklady, jako je Český Těšín, jako nádraží v Děčíně nebo teď úplně nově nedávno otevřené nádraží v Ostravě ve Svinově. My bychom chtěli, aby nejpozději v roce 2010 všechna města s počtem obyvatel nad 15 nebo 20 tisíc v České republice měla moderní nádraží, taková, která odpovídají trendům cestování v západní Evropě."

Co se tedy na nádražích mění?

"Cílem je, aby to prostředí působilo moderně, čistě, aby cestujícím nabídlo kontakt s tou železniční dopravou v takové formě, že to pro něj bude příjemné cestování. Znamená i třeba posilování takového toho bezbariérového kontaktu mezi prodejními zaměstnanci u pokladen Českých drah a znamená to rozšiřování služeb, vytváření center cestování, která my nazýváme ČD centra. Je to také nabídka některých novinek, které do té doby na českých nádražích se příliš neobjevovaly. Můžeme zmínit připojení k internetu prostřednictvím technologie wi-fi nebo klimatizace v těch prostorách, lepší bezpečnostní systémy."

To jsou služby spojené s Českými drahami, ale v nádražních budovách vznikají i třeba obchody nebo kadeřnictví, hotely...

"Máte nádraží, kterým denně projde několik desítek tisíc cestujících. Ti lidé jedou do zaměstnání, ze zaměstnání a proč by nemohli právě při své cestě a při pobytu na nádraží využít čas, který tam tráví, k tomu, aby si vyřídili nákupy, aby si zašli ke kadeřníkovi aby si třeba mohli nechat vyspravit boty. Případně proč by nemohlo na nádraží existovat kino. V případě existence hotelů na nádražích to je také logické, protože samozřejmě nádraží je o cestování, je to o tom, že tam přijíždí řada cestujících. Když tam najdou hotel, oni uvítají, že se tam přímo mohou ubytovat."

Přednosta táborského nádraží, Pavel Šefčík, pak vyjmenovává služby, o které je nedávno zrekonstruované Křižíkovo nádraží Tábor bohatší.

"Komerční odbavení je na vyšší úrovni. To znamená, že se zde cestující může setkat i s informacemi nejenom, které by byly směrovány do Českých drah, ale jsou tady hlavně informace o cyklotrasách anebo ubytování apod. Já si myslím, že bude velmi nutné začít rychle pracovat na zajištění parkování pro cestující. Tábor zná ten svůj hlavní teď momentálně problém, a to je vyřešení nadjezdu."