Dřív trafostanice, teď místo pro kulturu. Grand Prix Architektů získal projekt pražské Kunsthalle

Kunsthalle

Projekt pražské Kunsthalle získal Národní cenu za architekturu pro rok 2022. Porota vybírala z 255 přihlášených.

Přestavba bývalé trafostanice na místo pro výstavy a další kulturní projekty je dílem autorů Jana Schindlera, Ludvíka Seka a Zuzany Drahotové ze společnosti Schindler Seko Architekti.

Hlavní cena má podobu velké modré kostky z dílny Bohumila Eliáše. Cenu za celoživotní dílo, a tedy velkou červenou kostku, obdržel Václav Aulický. Tuto cenu uděluje rada Obce architektů. Mezi práce Václava Aulického patří mimo jiné televizní věž na pražském Žižkově, která změnila panorama Prahy.

Název Kunsthalle připomíná multikulturní kořeny Prahy

Kunsthalle Praha je nové místo pro umění, které založila nadace The Pudil Family Foundation. Návštěvníci tu najdou tři galerijní prostory, design shop, bistro i kavárnu s terasou a výhledem na Petřín a Pražský hrad.

Samotný název Kunsthalle Praha připomíná multikulturní kořeny Prahy. Ta byla v 19. století i v celé první polovině 20. století kulturní křižovatkou Evropy. A to i díky soužití Čechů, Němců a židovské komunity. Proto návrat k německému termínu "kunsthalle". Tzv. kunsthalle vznikly již koncem 18. století, byly považovány za prostory, kde se konají krátkodobé výstavy soudobého umění.

Oceněn šetrný dům i prostranství před plzeňským nádražím

Organizátoři udělili také ceny v dalších kategoriích. Například v kategorii Šetrná stavba zvítězil bytový dům Rezidence Michelangelova v Praze 10 od ateliéru Podlipný Sladký architekti. Jde o energeticky pasivní dům. Okna mají trojskla, zdrojem vytápění je přípojka horkovodu. Byty v posledních patrech mají autonomní systém vytápění a chlazení pomocí tepelného čerpadla a fotovoltaických panelů.



V kategorii Krajinářská architektura a zahradní tvorba dostal cenu projekt Paluba Hamburk od studia projectstudio8. V Plzni se jím autoři snažili proměnit zanedbané prostranství u vlakového a autobusového nádraží a vytvořit tak bránu do města.

Paluba má dočasně zastat roli provozní a odbavovací budovy autobusového nádraží, s jejímž vznikem v tomto místě se v budoucnu počítá. Tvůrci zvolili jednoduché řešení s využitím modulární architektury a vytvořili sestavu tří bloků kontejnerových sestav, které nabízejí informace, občerstvení či servis pro cyklisty, a veřejné prostranství.

13
50.0923005040876
14.409804325550795
default
50.0923005040876
14.409804325550795
Autoři: Zdeňka Kuchyňová , ČTK
klíčové slovo:
spustit audio

Související

  • Století architektury

    Vydejte se s Radiem Prague International poznat skvosty architektury České republiky v této videosérii.