Eliška Junková

Zdroj: Česká centra / FDULS

Nejslavnější česká automobilová závodnice.

Zdroj: Česká centra / FDULS

Zúčastnila se celkem čtyř nejprestižnějších závodů, konkrétně závodu do vrchu Klausenpass, dvakrát jela sicilskou Targu Florio a jednou závod na okruhu Nürburgring. Právě Targa Florio, jeden z nejobtížnějších závodů světa, je považovaná za vrchol kariéry Elišky Junkové. V roce 1928 s vozem Bugatti 35B skončila celkem pátá a první mezi soukromými, tedy netovárními jezdci, a to navzdory technickým problémům s vozem. Jde o jeden z nejlepších úspěchů v dějinách ženského závodění. Její sportovní kariéru předčasně ukončila tragická nehoda manžela Čeňka Junka. Od té doby už nezávodila. O motoristický sport se Eliška Junková nikdy nepřestala zajímat, snažila se podporovat československé jezdce a také motoristický sport v Československu obecně. Spoluorganizovala například dnes už legendární závod 1000 mil československých a zasadila se i o vznik Masarykova okruhu v Brně.

Ilustrovaný projekt „České hrdinky“ byl inspirován 100. výročím uzákonění rovného volebního práva pro československé ženy v roce 1920 a 200. výročím narození spisovatelky Boženy Němcové. Jde o společný projekt Českých center, studentů Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni, vedených Renátou Fučíkovou a Radio Prague International.