Evropský Den bez aut v Česku

Logo 'Dne bez aut'

Už podruhé se v pondělí Česká republika připojila k Evropskému dni bez aut. Cílem akce je upozornit na problémy automobilismu a nabídnout lidem alternativu hromadné městské dopravy. Jak to během Dne bez aut v Česku vypadalo zjišťoval Josef Kubeczka.

Logo 'Dne bez aut'
Z Úval u Prahy asi půl hodiny vlakem a pak dva kilometry na kole ujel v pondělí ráno ministr životního prostředí Libor Ambrozek, aby se dostal do práce. V rámci evropského Dne bez aut ministr Ambrozek ukázal, že nepotřebuje ke své práci nutně služební BMW s řidičem. Byl však jediným členem kabinetu, který ekologickou akci podpořil. Za dva tři roky takhle pojede polovina vlády," tvrdil ministr Ambrozek. Hned však dodal, že vrcholná funkce mnoho prostoru k volnému popojíždění na kole nedává.

Evropský Den bez aut podpořilo v Česku celkem 13 měst tím, že uzavřelo svá centra pro automobily. Například pardubická radnice zakázala vydávat místním radním a zastupitelům služební auta. Hlavní město Praha umožnilo po celý den jezdit hromadnou dopravou na volné jízdenky. Jak to však v hlavním městě nakonec dopadlo mi řekl pražský zastupitel, ekologický aktivista Petr Štěpánek:

Provoz v Praze v 'Den bez aut'
"To byla ostuda. Na rozdíl od metropolí Evropy a desítek českých a moravských měst se Praha ke Dni bez aut nepřipojila a neuzavřela kus centra, jako to udělala jiní města. Praha se pokusila vydat pamětní lístky, na které se dalo jezdit zadarmo, ale ty bylo potřeba vyzvednout v budově Dopravního podniku, tak že ani toho Pražané příliš nevyužili."

Na rozdíl od vedení hlavního města byli podle Petra Štěpánka aktivnější občané, různé spolky či skupiny umělců:

"V týdnu mobility a na Den bez aut přinesli několik věcí. Pražské matky zorganizovaly závod kočárků, ve kterém poukázaly na to, že auta parkují v křižovatkách a na chodnících tak, že mnohdy není možno vůbec projít. Na Vinohradech z toho byl pěkný happening a lidé se tam dobře pobavili a na tuto věc upozornili. V pondělí proběhla akce Automat, kdy volné sdružení umělců, občanů, aktivistů a dalších pořádalo happening s divadlem a protestním průvodem po Václavském náměstí a na krátkou chvilku také zablokovali symbol komunistického plánování - magistrálu, nebo-li dálnici, která odděluje Národní muzeum od Václavského náměstí."

foto autor
Pražský zastupitel Petr Štěpánek kladně hodnotí přístup některých, zejména moravských měst a obcí k evropskému Dni bez aut. Tam opravdu byly středy měst pro automobily nepřístupné a lidé si užívali klidu a svěžího závanu vzduchu. A co podle něj dosud brání masivnějšímu zapojení Česka do této celoevropské akce?

"Tam chybí jedna jediná věc, a to je politická odvaha. Občanská demokratická strana, která už přes deset let vládne pražské radnici, není s to se zamyslet, okopírovat to, co se děje v Evropské unii a prostě to jednoho dne zkusit. Já bych řekl, že čím výše postavený politik, čím více má elektorátu, z čím většího města je, tím méně má odvahy udělat to, co dělají západní politici. Já si třeba vzpomínám, jak jel do práce na kole Romano Prodi."