Evropské dny mobility v Praze

foto autor

Také v Praze začal v úterý Evropský týden mobility, který vyhlásila Evropská unie. V našem hlavním městě bere nad celou akcí záštitu magistrát spolu s policií a Dopravním podnikem. Podrobnosti má Zdeněk Vališ.

Zdeněk Vališ při rozhovoru s pražským radním Radovanem Šteinerem
Hlavním cílem Evropského týdne mobility je změnit dopravní chování obyvatel tak, aby omezili používání osobních automobilů při cestách po městě a tím přispěli ke zlepšení kvality pošramoceného životního prostředí. Jak řekl Radiu Praha pražský radní Radovan Šteiner, který má na starosti oblast dopravy v metropoli, každý z těch sedmi dnů bude věnován prezentaci a propagaci určitého druhu dopravy. Uskuteční se tak například Den železnice, Den cyklistiky a vyvrcholením Evropského týdne mobility bude příští pondělí Den městské hromadné dopravy. Radní Šteiner prý městskou hromadnou dopravu také využívá a dokonce je podle něj lepší než automobil.

foto autor
"Já střídám MHD a auto podle toho, co je zrovna časově výhodné. Někdy jedu metrem, někdy autem. Ale myslí, si, že městská hromadná doprava ve většině případů je tou rychlejší, samozřejmě levnější i komfortnější alternativou."

Pražská radnice se ale podle Šteinera dívá dost skepticky na experiment v Londýně, kde zavedli poplatky za vjezd autem do centra města. Dopravní ruch tam prý poklesl jen asi o deset procent. Nedostavuje se ani očekávaný finanční efekt. Navíc to všechno stálo hodně peněz.

foto autor
"V přepočtu na české koruny musel Londýn investovat zhruba šest miliard do zavedení toho systému, včetně kamerového dozoru a počítačových programů. Pro srovnání, to je přibližně cena, kterou my zaplatíme za celou výstavbu metra z nádraží Holešovice na Severní město. Takže my samozřejmě ten experiment sledujeme, ale rozhodně se nedá říci, že by to byl nějaký čarovný proutek k řešení problému dopravy v centru velkých měst."

Radní Šteiner se v úterý před osmou hodinou ranní zúčastnil akce, kterou spolupořádal Radiožurnál, stanice Českého rozhlasu, a která měla zjistit, jakým způsobem se člověk nejrychleji dopraví z jižního a severního města do centra Prahy na Václavské náměstí. Zvítězili motocyklisté, druzí byli cyklisté na kolech, radní Šteiner jel městskou hromadnou dopravou a dorazil třetí. Jako poslední dorazily na Václavské náměstí osobní automobily. Na kole přijel i ředitel Radiožurnálu Alexander Pícha. Ten jezdí často i do práce na kole, ale uznává, že pražské podmínky nejsou pro cyklisty příliš příznivé, proto doporučuje.

Alexander Pícha,  foto autor
"Napřed si projet trasu tak, aby se nejezdilo tam, kde jsou auta a aby se jezdilo, pokud možno, v zeleni. Ale řekl bych, že Praha má obrovský dluh. Chybí tady cyklotrasy a kázeň řidičů je prostě na nule."

Motocykl si pochvaluje při jízdě Prahou Petr Kološ, i když také připomíná jeho nevýhody.

"Stoprocentně! Je to tím, že máme dvě kola, že jsme pohyblivější, že ta motorka je oproti ostatním alternativám -pokud jde o rychlost - naprosto bezkonkurenční. Je to ovšem vykoupeno tím, že je to nebezpečné."

Dotace do městské hromadné dopravy jsou daleko největší položkou v městském rozpočtu. Podle radního Šteinera je ale třeba tento stav zachovat, protože je to nejlepší cesta, jak stále upřednostňovat veřejnou dopravu před individuální.