Firmy mohou nyní nakupovat všechna auta bez daně z přidané hodnoty
Počínaje dubnem vstupuje v platnost jedno z protikrizových opatření vlády. Podnikatelé si totiž mohou odečíst daň z přidané hodnoty při nákupu jakéhokoliv nového auta. Pokračuje Zdeněk Vališ.
Schválení novely proběhlo v poslední fázi velmi rychle. Ve čtvrtek prošla bez úhony Senátem a už v pátek ji podepsal prezident Václav Klaus. Všichni podnikatelé a firmy tedy mohou od této chvíle snížit své náklady při nákupu nového vozu. Podnikatelé dlouho očekávanou zprávu vítají. Až dosud si mohli odečíst devatenáctiprocentní daň jen na nákladní a užitková vozidla, popřípadě na speciálně upravené vozy vybavené pevnou mřížkou.Tu si často nechávali namontovat i do osobních aut. Novela pomůže mimo jiné právě malým podnikatelům, kteří nemají na velká auta. Nyní si koupí třeba fabii, odečtou si DPH, a nemusí auto znehodnocovat mřížkou, aby z něj udělali malý „náklaďák“. Automobilky zase očekávají, že jim daňové zvýhodnění zvýší prodeje.
„Když vezmeme v úvahu, že první dva měsíce letošního roku byly jednoznačně ve znamení propadu prodeje osobních automobilů v Česku, tak si myslím, že ve druhém čtvrtletí bychom se mohli vrátit k mírnému nárůstu, řekněme kolem pěti procent.“
Říká analytik ČSOB Petr Dufek. Odpůrci krácení daně ale namítají, že prodejní efekt novely bude jen krátkodobý. Část podnikatelů zatím odkládala nákupy nových automobilů právě v očekávání, že dojde k daňové změně. Nikdo také neví, jaké značky půjdou kvůli daňové změně nejvíce na odbyt. Třeba na ní vydělají spíše zahraniční automobilky. Kritici novely zároveň připomínají, že české automobilky nyní spíše těží ze zavedení šrotovného v mnoha zemích Evropské unie, především v Německu. Tuzemské automobilky, včetně Škody Auto, nyní jedou takříkajíc naplno. Podle Dufka je ovšem nejdůležitější, že firmy ušetří část prostředků.„Myslím, že šrotovné v Německu má daleko větší dosah pro výrobu a prodeje automobilů v Česku, protože přece jenom 94 procent aut, vyrobených v Česku, směřuje na export. Nicméně ten aktuální krok není zaměřen pouze na podporu prodeje automobilů, ale ulehčuje zároveň hospodaření tuzemských firem.“
Nákup nových aut je samozřejmě investicí a řada firem dnes bude kvůli krizi logicky zvažovat, zda jde opravdu o investici nezbytně nutnou právě teď. Radost z novely nicméně naznačuje, že firmy, které nejsou úplně na dně, asi k investicí přistoupí. Nelze ovšem zapomínat, že odpočet daně bude znamenat propad příjmů pro státní rozpočet.
„Může se jednat o částku do tří miliard korun. Myslím, že Ministerstvo financí samo odhaduje tento výpadek na dvě a půl miliardy.“
Není to tedy nikterak velká částka. A jak připomíná Petr Dufek, je určitě příznivější než v případě šrotovného, o které tak usiluje ČSSD.
„Pokud by Česko zavedlo šrotovné, tak by to rozhodně stálo zhruba dvakrát tolik, než v případě odečtu daně.“