Hlavní cenu karlovarského filmového festivalu získal Rok ďábla Petra Zelenky
Nejen rekordní návštěvností, ale také triumfem české kinematografie skončil o víkendu 37. mezinárodní filmový festival v Karlových Varech. Křišťálový glóbus získal snímek Rok Ďábla režiséra a scenáristy Petra Zelenky. Také v kategorii dokumentární film do 30 minut si odnesl cenu český tvůrce Filip Remunda, za film Obec B. Blíže Vilém Faltýnek.
Po sedmi letech si z festivalu v Karlových Varech odváží hlavní cenu Český film. Snímek Petra Zelenky Rok ďábla uspěl v konkurenci osmnácti soutěžních filmů. Film o Jaromíru Nohavicovi a skupině Čechomor se odehrává v protialkoholní léčebně, na koncertech ale také třeba v povrchových dolech. Producent filmu Pavel Strnad neskrývá radost: "Pro nás je samozřejmě vítězství Roku ďábla obrovským úspěchem, především proto, že to bylo první uvedení filmu před mezinárodním publikem a že ho mezinárodní porota zvolila. Ten film má obrovský úspěch v České republice, nicméně někteří naši kolegové byli skeptičtí k jeho přijetí mezinárodním publikem. Takže máme velkou radost, že se jejich obavy nepotvrdily."
Režisér Zelenka nepočítal s tím, že film ocení odborná porota. Jistý si byl jen tím, že se bude líbit divákům, a to nejen u nás. "Stříhali jsme to s Angličanem, hrají tam cizinci, a je tam všechno dvakrát vysvětlené. Problém Čechů je, že si Nohavicu přivlastňují a domnívají se, že cizinci tomu našemu nádhernému Nohavicovi nemohou v plné košatosti jeho slovanského génia rozumět. Cizinci ho třeba neberou jako génia, ale jako rockového muzikanta, který se vydává za folkaře, a o tom ten příběh je."
O budoucnosti Roku ďábla se producent Pavel Strnad vyjadřuje s nadějemi, ale opatrně: "Teď film čeká cesta po světových festivalech, začíná tento týden v Jeruzalémě a bude pokračovat dál přes letní filmové festivaly. Doufáme, že má před sebou také cestu zahraniční filmovou distribucí."Další českou cenu si odnesl Filip remunda za snímek Obec B. Dokumentární film o lidech z Blšan, obyvatelích "nejmenší obce na světě, kde se hraje prvoligový fotbal", jejichž nostalgické vzpomínání na jistoty reálného socialismu kontrastuje s všednodenní skutečností svobodného chaosu.
Největším problémem letošního festivalu byla kapacita a množství sálů a technika. Podle ředitele festivalu Jiřího bartošky pomalu začíná tento problém ohrožovat budoucnost festivalu. "Jako v 70. letech, když festival expandoval, musel být postaven Thermal," uvedl Bartoška, "tak dnes potřebujeme řádné moderní kino pro nějakých 600 diváků. Festival není pramen, který tryská sám od sebe, potřebuje přípravu a zázemí."