Hypermarkety často porušují zákon
Zhruba každá čtvrtá velkoprodejna porušila při prodeji zákon. Zjistila to Česká obchodní inspekce, která se po zkušenostech s povánočními slevami rozhodla posvítit si na prodej zboží v obchodních řetězcích. Více zjišťovala Martina Lustigová.
Na začátku roku zahájily hypermarkety velké povánoční slevy. Hned v první den výprodeje se před obchody tvořily mohutné fronty a lidé brali hypermarkety doslova útokem. Pak ale na většinu zákazníků čekalo zklamání - slibovaného levného zboží bylo málo a dostalo se na minimum zákazníků. Navíc se v místech, kde se prodávalo výprodejové zboží, nedalo ani pohnout. Někteří zákazníci dokonce zkolabovali. Lidé tak z "výprodeje století", jak avizoval leták, odcházeli zklamaní a roztrpčení.
Několik z těch, kteří se cítili podvedeni, podalo stížnost k České obchodní inspekci. Ta se od ledna zaměřila na kontrolu prodeje v obchodních řetězcích a odhalila celou řadu problémů. Pokračuje Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce: "Kontroly probíhaly ve všech řetězcích a bohužel ve většině z nich bylo zjištěno porušení některého ze zákonů v dozorové pravomoci České obchodní inspekce."
Jak nejčastěji obchodní řetězce porušují zákon?
"Nejčastěji byly porušeny informační povinnosti, konkrétně chyběly povinné informace o výrobcích, jejich značení a návody v českém jazyce. V dalších provozovnách porušili prodávající povinnost informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků a v několika desítkách případů zjistili inspektoři také klamání spotřebitelů. K dalším častým porušením patří poctivost prodeje a předražení."
K předražení výsledné ceny může dojít různým způsobem. Nejčastěji je u výrobku v prodejně uvedena nižší cena a zákazníkovi je na pokladně markována vyšší částka. Dojde k tomu například tak, že na regálu je označena sleva, která pak není v pokladně. Kontrolní nákupy byly předraženy až o několik set.
Inspekce se setkala i s klamavou reklamou - ceny na letáku, který lákal zákazníky k nákupu, se lišily od skutečných cen v obchodě. Výsledky předali inspektoři Ministerstvu průmyslu a obchodu, které připravilo novelu zákona. Ta má po letošních zkušenostech zpřísnit podmínky výprodejů, aby se například nestalo, že zákazník bude do obchodu nalákán na zboží, kterého je v prodeji jen pár kousků nebo tam není vůbec. Spotřebiteli by reklama měla poskytnout úplné informace o slevové akci - pokud například výrobek nebude k dispozici ve všech provozovnách v uspokojivém množství, nebude mít obchodník možnost zahrnout jej do celoplošné reklamy.
Jak se má zákazník v obchodě bránit?
"Rozhodně by měl vybírat uvážlivě už obchod, ve kterém bude nakupovat. Mluvíme-li o slevovém období, měl by zákazník zvažovat, jestli výrobky, které jsou ve slevě nabízeny, skutečně potřebuje. A potom by se měl také soustředit na to, jaké mají výrobky vlastnosti. Jestliže nakupuje jenom proto, že jde o výrobek ve slevě, pak asi bude velmi často zklamán."
Kde dopadly kontroly nejhůře?
"To zatím nelze takto specifikovat. Vzhledem k tomu, že správní řízení budou teprve probíhat a všechna porušení nebyla specifikována, myslím si, že by nebylo spravedlivé některé z nich jmenovat."
Kontroly pokračují i v současné době a potrvají až do března, kdy inspektoři sečtou pokuty.