Institut konzulárního ombudsmana se neosvědčil, MZV hledá efektivnější řešení
Ministerstvo zahraničních věcí po necelých čtyřech měsících testovacího provozu ruší institut konzulárního ombudsmana. Měl fungovat jako jednotné kontaktní místo pro dotazy občanů a náměty na zlepšení služeb českých zastupitelských úřadů. O službu ale byl minimální zájem. Resort nyní hledá efektivnější řešení.
Služba se ale podle Petříčka neosvědčila. Na speciální kontaktní místo se za tu dobu obrátilo jen zhruba dvacet lidí. Jejich dotazy navíc nespadaly do kompetence ombudsmana. Lidé podle ministra například žádali o finanční pomoc nebo si stěžovali na zamítnutí víza do USA.
"Například o ně i žádali. V případě, že měli třeba cestu do Spojených států, a měli s tím problémy. To jsou věci, které jim my jako ministerstvo zahraničích věcí nejsme schopni zajišťovat. Vyhodnotili jsme si, že ta služba není tolik žádaná a využívaná,"řekl Petříček Českému rozhlasu.
Ministerstvo zahraničí teď podle něj hledá efektivnější řešení. "Zvažujeme možnost jednotného kontaktního místa. I proto, abychom odlehčili ambasádám, na které se lidé často obrací s různými obecnými dotazy, které by si mohli vyřídit právě takovouto formou. Dále se také jedná o možnosti zlepšení digitálního přístupu k různým konzulárním službám."Ministerstvo zároveň dál provozuje projekt Dobrovolné registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí (DROZD). Ten umožňuje účinně organizovat pomoc zaregistrovaným občanům, kteří se ocitnou v nouzi, například v případě přírodních katastrof či sociálních nepokojů. Ministerstvo zahraničí upozorní občany o takové situaci pomocí e-mailu či SMS zprávy.
V letní sezoně se do něj zaregistrovalo zhruba 100 tisíc cestovatelů. Ministerstvo posílalo varovné SMS zprávy hlavně kvůli přírodním katastrofám v Řecku nebo Japonsku a kvůli bezpečnostní situaci v Albánii nebo Hongkongu. Od loňska mohou cestovatelé DROZD využívat i jako mobilní aplikaci.