Jezdí po českých kolejích nebezpečné lokomotivy?
Kdo může za květnovou železniční srážku v Moravanech? Z této otázky se stalo politikum a možná budeme mluvit i o skandálu, ačkoliv nehoda zdaleka nedosáhla rozměrů srpnového neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, které si vyžádalo osm lidských životů a přes sedmdesát lidí při ní bylo zraněno, někteří velmi těžce.
Den poté zveřejnila své závěry také Drážní inspekce. Příčinu sice také viděla v písku na kolejnici, zdůraznila však další aspekt: lokomotiva na dané trati podle inspekce vůbec neměla být. Podle platných předpisů totiž neměla pískovač až za aspoň jedním párem kol, které by tak zachovaly vodivý obvod mezi kolejnicemi a nezmátly zabezpečovací zařízení. Inspektoři proto vyzvali dráhy k úpravě pískovačů. Podle Českých drah ale byly i lokomotivy tohoto typu schváleny drážním úřadem. Média zase připomínají, že stejný problém jako v Moravanech se už objevil i jinde, byť bez tragických následků.
To však stále není vše. Podle generálního inspektora Drážní inspekce Romana Šiguta vysocí úředníci ministerstva dopravy, zejména náměstek ministra Vojtěch Kocourek, vyvíjeli nátlak na inspektory a snažili se ovlivňovat vyšetřování.
"Opravdu, nebylo to jednoduché, šetřit tuhletu kauzu a zároveň odolávat nejrůznějším tlakům. Proto jsem využil toho opravdu krajního nástroje a to že jsem požádal o spolupráci Evropskou železniční agenturu, protože hrozilo, že jakmile ukončíme šetření, tak dojde k tomu, že všechny výsledky budou zpochybněny, že dojde k diskreditaci celé instituce, a to jsem nechtěl dopustit."
Drážní inspekce proto podá trestní oznámení. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky jde ale o naprosto křivá a absurdní nařčení.
"Tak pro nás je to velmi s podivem, my to vnímáme jako absurdní křivé nařčení. Budeme se rozhodně bránit. Drážní inspekce jmenovitě ukázala prstem na náměstka Kocourka a pan náměstek tvrdí, že nikoho nijak nikdy neovlivňoval a je ochoten to dokázat a rozhodně se bude bránit tomuto nařčení."
Jméno mrtvého strojvůdce tak bylo očištěno, problém na kolejích se však možná může opakovat a navíc se tady nyní objevila otázka, kdo ze zodpovědných lže.