Jezdí po českých kolejích nebezpečné lokomotivy?

Foto: ČTK

Kdo může za květnovou železniční srážku v Moravanech? Z této otázky se stalo politikum a možná budeme mluvit i o skandálu, ačkoliv nehoda zdaleka nedosáhla rozměrů srpnového neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, které si vyžádalo osm lidských životů a přes sedmdesát lidí při ní bylo zraněno, někteří velmi těžce.

Železniční srážka v Moravanech na Pardubicku,  foto: ČTK
V Moravanech zahynul strojvedoucí lokomotivy, která se srazila s osobním vlakem. Policie původně označovala oběť nehody za viníka, strojvedoucí podle ní přehlédl červenou na semaforu. Předběžný závěr policie se nelíbil Federaci strojvůdců, která v červnu k hodinové stávce proti ekonomickým reformám přidala dalších patnáct minut na znak nesouhlasu s průběhem vyšetřování. Až tento týden, čtyři a půl měsíce po smrti, strojvedoucího očistily hned dvě komise, které dospěly k podobným závěrům. Podle zvláštní komise ustavené ministrem dopravy bylo příčinou neštěstí v Moravanech nadměrné množství písku na kolejnici. Zabezpečovací zařízení tak ztratilo kontakt s vlakem, kolej vyhodnotilo jako volnou a pustilo na ni další soupravu. Komise proto ve středu doporučila zpřísnění kontrol vlakových pískovačů, které se používají při brždění vlaků i při rozjezdu na mokrých kolejích.

Den poté zveřejnila své závěry také Drážní inspekce. Příčinu sice také viděla v písku na kolejnici, zdůraznila však další aspekt: lokomotiva na dané trati podle inspekce vůbec neměla být. Podle platných předpisů totiž neměla pískovač až za aspoň jedním párem kol, které by tak zachovaly vodivý obvod mezi kolejnicemi a nezmátly zabezpečovací zařízení. Inspektoři proto vyzvali dráhy k úpravě pískovačů. Podle Českých drah ale byly i lokomotivy tohoto typu schváleny drážním úřadem. Média zase připomínají, že stejný problém jako v Moravanech se už objevil i jinde, byť bez tragických následků.

To však stále není vše. Podle generálního inspektora Drážní inspekce Romana Šiguta vysocí úředníci ministerstva dopravy, zejména náměstek ministra Vojtěch Kocourek, vyvíjeli nátlak na inspektory a snažili se ovlivňovat vyšetřování.

"Opravdu, nebylo to jednoduché, šetřit tuhletu kauzu a zároveň odolávat nejrůznějším tlakům. Proto jsem využil toho opravdu krajního nástroje a to že jsem požádal o spolupráci Evropskou železniční agenturu, protože hrozilo, že jakmile ukončíme šetření, tak dojde k tomu, že všechny výsledky budou zpochybněny, že dojde k diskreditaci celé instituce, a to jsem nechtěl dopustit."

Drážní inspekce proto podá trestní oznámení. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky jde ale o naprosto křivá a absurdní nařčení.

"Tak pro nás je to velmi s podivem, my to vnímáme jako absurdní křivé nařčení. Budeme se rozhodně bránit. Drážní inspekce jmenovitě ukázala prstem na náměstka Kocourka a pan náměstek tvrdí, že nikoho nijak nikdy neovlivňoval a je ochoten to dokázat a rozhodně se bude bránit tomuto nařčení."

Jméno mrtvého strojvůdce tak bylo očištěno, problém na kolejích se však možná může opakovat a navíc se tady nyní objevila otázka, kdo ze zodpovědných lže.