Kajínek poslouchá rádio Kiss, tvrdí reklama, která je prý neetická

Jiří Kajínek dělá reklamu radiu Kiss

Po celé České republice se v neděli objevilo 500 billboardů, na kterých Jiří Kajínek, na doživotí odsouzený vrah, propaguje Rádio Kiss. Arbitrážní komise Rady pro reklamu na mimořádném zasedání většinou hlasů prohlásila reklamu s Kajínkem za neetickou a vyzvala rádio k jejímu stažení.

Billboardy s usmívajícím se Kajínkem se sluchátky na uších a textem "Rádio na doživotí" jsou neetické, protože člověk, který rádio propaguje je dvojnásobný vrah odsouzený na doživotí, vysvětluje rozhodnutí Arbitrážní komise prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný.

"My se domníváme, že je neetické, pokoušet se nabízet zákazníkům zboží nebo služby prostřednictvím zobrazování osoby, která byla pravomocně odsouzena za zvlášť závažný trestný čin. Tento člověk je symbolem pro veřejnost jediné věci a to vraždy. Prolomit stavidla, využívat takovouto symboliku v reklamě znamená něco, co poškozuje reklamu, férovost, soutěživost."

Naopak Rádio Kiss si libuje, že svojí reklamou vzbudilo pozornost široké veřejnosti. Petr Žižka z Rádia Kiss tvrdí, že nechtěli touto reklamou poukázat na kontroverzní osobu Kajínka, ale netradičním způsobem zviditelnit své rádio.

"Chtěli jsme to zkusit neotřelým způsobem a hlavně novým způsobem. Použili jsme k tomu kontroverzní osobu pana Kajínka, nicméně není to propagace Kajínka, ale propagace sítě rádií Kiss."

Jakou máte odezvu na tuto reklamu?

Logo radia Kiss
"Je to zhruba padesát na padesát. Nicméně na internetových serverech, kde probíhá určité hlasování, zda je tato reklama etická či neetická, tak to vychází sedmdesát procent v náš prospěch."

Jiří Kajínek je mediálně nejzajímavější vězeň v republice. TV Nova, nejsledovanější televize v Česku, nedávno vysílala reportáž, ve které zpochybnila policejní vyšetřování v případu Kajínek. Veřejnost je dnes doslova rozdělena na ty, kteří věří v Kajínkovu nevinu a na ty, kteří Kajínka odsuzují. Reklama, která by využila jeho tváře či pověsti, se dala očekávat. "Je to taková provokace pro provokaci. Nevěřím tomu, že by jim pomohla ve zvýšení poslechovosti," domnívá se šéfredaktor časopisu Marketing & Media Daniel Köppl. Rozhodnutí arbitrážní komise rady pro reklamu není právně závazné. Komise posuzuje pouze etiku.

"My se obracíme nejen na rádio Kiss jako na zadavatele reklamy, ale též na další naše členské organizace - Unii vydavatelů denního tisku, Asociaci billboardových společností, atd., aby toto rozhodnutí realizovaly a akceptovaly. Máme zkušenost, až na naprosté výjimky nevýznamných společností, rozhodnutí Arbitrážní komise bylo respektováno."

Tvrdí Radek Pokorný, prezident Rady pro reklamu. "Nechceme tuto reklamu zakazovat, ale nechceme ji dovolit," dodal na závěr našeho rozhovoru.