Kaplického 'chobotnice' přece jen stojí

Zastávka Loosova v Brně, foto: ČT24

Kaplického 'chobotnice' přece jen stojí. Místo v Praze na Letné, ji najdete na brněnské Lesné. Nemá devět pater, ale jen přízemí a je to zastávka hromadné dopravy.

Zastávka Loosova v Brně,  foto: ČT24
O zastávkách autobusů se příliš často neinformuje, tahle však za pozornost stojí. V Brně totiž slavnostně odhalili zastávku postavenou na motivy známé "chobotnice" zesnulého architekta Jana Kaplického. Jeho budova Národní knihovny měla vzniknout na Letné v Praze. V roce 2008 však vláda rozhodla, že knihovna kvůli nedořešeným pozemkovým vztahům a financování postavena nebude. S nápadem využít návrh sídla pražské Národní knihovny určené pro Letnou přišel student práv Martin Felgr. A jeho návrh soutěž vyhrál. V soutěži se sešlo na dvě tisícovky nápadů. Z nich odborná porota a veřejnost vybrala v šesti kolech šest vítězů pro šest různých měst. Vítězem pro Brno se stal právě návrh 23letého studenta Martina Felgra.

Martin Felgr
"Prohledal jsem, jestli tam už nebyla taková myšlenka a nebyla. Tak jsem toho využil. Víceméně jsem očekával, že vznikne diskuse, jestli to tam dát nebo ne. Nečekal jsem, že soutěž vyhraji, že tento nápad z vítězí. Ale když se tak stalo, jsem za to jenom rád."

Martin Felgr lituje, že budova nestojí i v Praze na Letné.

"Je obrovská škoda, že Národní knihovna nestojí v Praze v té podobě, jako byla navržena. Nápad zůstal nevyužit, takže jsem rád, že se to podařilo v Brně, že takový ten souboj mezi Brnem a Prahou zůstal využit."

Projekt podpořila městská část Brno-sever. Instalace má půdorys sedm krát sedm metrů, zespoda je chráněna sklocementovým soklem. Ten zároveň slouží jako lavička pro cestující, kteří čekají na autobus. Ve skořepině jsou umístěny prosvětlovací otvory včetně hlavního "oka" nad vstupem. A co na zmenšeninu Kaplického stavby v podobě autobusové zastávky říká architektka Eva Jiřičná, která se podílela na výběru pro stavbu Národní knihovny?

Eva Jiřičná
"Byla to vyhraná soutěž studentem, který chtěl připomenout historii, která se odehrála v Praze v určitém období a za určitých okolností a ta budova teď už patří k historickým záležitostem České republiky. Já jsem si napřed myslela, že zmenšit tu budovu není dobrý nápad, ale pak jsme o tom všichni přemýšleli a říkali si: proč ne? Každou chvilku se tak někdo může zamyslet nad tím, co se kdysi jednou v Praze stalo."

I v Brně vedla k realizaci složitá cesta. U nového vedení převážily pragmatické důvody. Samo na nové přístřešky nemá peníze. Určité zpoždění způsobily technické problémy. Sklolaminátovou skořepinu bylo třeba hluboko ukotvit, takže investor musel nechat přeložit vodovodní řad. Odhalení čtyři metry vysokého blobu v barvě šampaňského přihlížely na zastávce Loosova desítky místních občanů. Mnoha z nich se projekt líbil. Zároveň ale vyjádřili obavy, že vandalové brzy originální zastávku zničí.

Výroba skořepiny pro zastávku Loosova,  foto: Archiv Pepsi
"Jako velká budova by se mi to nelíbilo, ale jako zastávka to je dostačující. - Výhrady nemám, vše se musí vyzkoušet. - Je to moc hezké. - Víc takových věcí, kdyby tady mělo být. - Líbí se mi to, ale mám jednu připomínku nebo spíše mám strach, že to bude za chviličku zničené."

Takové byly reakce lidí. Investor i dodavatel však tvrdí, že konstrukce je odolná a s antigraffiti nátěrem. Přesto na ni bude dávat policie větší pozor. Zastávku teď dostala darem městská část Brno sever a jmenuje se Loosova, podle mezinárodně uznávaného architekta. Možná by se mu Oko, tedy spíš "očko" nad Brnem taky líbilo.