Kdo si koupí L-159? Zatím se mnoho zájemců nehlásí...
Česká armáda má nyní k dispozici celkem 71 jednomístných podzvukových letounů L-159A, provozovat však chce jen 24 z nich a další dvě až čtyři letadla si chce nechat jako zálohu. Ostatních se chce zbavit, nejlépe je prodat. Zbrojovka Aero Vodochody, která letouny vyrábí, stále nemá zahraniční objednávky na tyto moderní stroje, ať už v jednomístné bitevní, či v dvoumístné cvičné verzi. Hrozí krach této společnosti?
Zbrojovka musí propouštět stovky zaměstnanců. Chybí zakázky. Podle prezidenta Aera Vodochody Antonína Jakubše, firma podcenila marketing, ale přesto, podle něj, zůstává šance prodat v komplexnější nabídce letouny do zemí střední a východní Evropy.
"Objektivním faktorem může být skutečnost, že po tomto druhu letounu byla velmi nízká poptávka. Až v posledních letech se zájem zvyšuje. Naše představa je, že by Aero mělo vyrábět mezi dvaceti až pětadvaceti letadly."
Aero se nyní snaží zákazníky přilákat nabídkou komplexního bitevního systému L-159, v němž je kromě letadel samých i zabezpečení stroje, včetně výcviku, podpory a polních podpůrných prostředků, vše výrobky českého obranného průmyslu. Jde například o terénní vozidla pro řízení letového provozu v polních podmínkách, o mobilní radarový systém, o speciální auto s vybavením pro navádění zbraní na cíl, o prostředky ochrany polního letiště a podobně. Propagovat letadlo se rozhodla i česká vláda. Do dvoumístné verze letadla L-159 z Aera Vodochody usedl ministr obrany Miroslav Kostelka, aby spolu s šéfpilotem firmy Miroslavem Schütznerem cvičně vybombardoval nepoužívané letiště v Milovicích. Při letu simuloval používání kanonu letadla a absolvoval některé akrobatické prvky. Po přistání poněkud opocený ministr odpovídal novinářům na otázky, jako například, jestli věří, že si český letoun vůbec někdo koupí?
"Je potřeba začít. Jak vidíte, letoun je opravdu dobrý. Má dobré zázemí, dobrou logistiku. Věříme, že po určitých zkušenostech, které jsou reálné, by se výroba mohla rozběhnout. Cílem vlády je vytvořit takové podmínky, aby podnik přežil. Ale vláda zase neumí dělat zázraky.
O dvoumístnou cvičnou verzi má velký zájem Egypt. Ten však případnou akvizici nových letadel z České republiky podmiňuje, podle prezidenta Aera Vodochody Jakubšeho, vyřešením situace okolo jeho flotily, která se skládá z počátkem 90. let vyrobených a neúspěšných L-59. ČR by je zřejmě musela od Egypta odebrat zpět.