Ke stávce ve školách se připojilo přes sto tisíc lidí
Škola je uzavřena - stávka. Takové nápisy se v úterý objevily na školách po celé České republice. Stávkovala zhruba polovina základních i středních škol. Učitelé chtějí vyšší platy, ale i peníze na školní pomůcky a další vzdělávání. Podrobnosti zjišťovala Milena Štráfeldová:
"Je to stávka všech zaměstnanců regionálního školství, takže stávkují i provozní zaměstnanci. Podle hlášenek, které nám poslali ze škol, kde i nejsou odbory, je to víc jak sto tisíc zaměstnanců."
Zatímco v Ústeckém kraji a na Plzeňsku se do stávky zapojila jen asi pětina škol, v Praze, ve Středočeském kraji a na Vysočině to je už víc než polovina a například v Libereckém a Moravskoslezském kraji stávkuje až 70 procent škol. Důvod je však společný: pedagogové chtějí pro regionální školství více peněz. Státní rozpočet pro rok 2008 počítá se 118 miliardami korun a s růstem platů o 1,5 procenta. Učitelé však tvrdí, že tento nárůst ve skutečnosti spolkne inflace. Ta by se mohla v příštím roce vyšplhat až na pět procent. Požadují proto jen na platy další dvě a půl miliardy. Jak ale říká učitelka základní školy v Novém Jičíně Eva Nyklová, školští pracovníci nestávkují jen za zvýšení mezd. Školám chybí peníze i na školní pomůcky:"Těmi pomůckami myslíme samozřejmě i to, co dnes už patří do moderních technologií. To znamená například možnost být stále připojeni k internetu. Pro nás jazykáře je to třeba možnost kopírovat materiály pro žáky. Děti jsou zvyklé na servis, nemůžete jim napsat zadání nějakého úkolu jenom na tabuli, protože je rozsáhlý a každý má jiné tempo. Takže vlastně ty individuální dokumenty, materiál, který potřebuji, je dost důležitý."
Jen na pomůcky a také na další vzdělávání chtějí učitelé zhruba půl miliardy korun. Poslanci však rozpočet školství navýšili jen o necelou miliardu, a to jak na platy, tak na další potřeby regionálního školství. Šéf školských odborů František Dobšík vidí naději na zlepšení v novém ministru školství. Třicetiletého Ondřeje Lišku ze Strany zelených do této funkce jmenoval prezident Václav Klaus právě toto úterý."Já už jsme měl možnost s ním několikrát hovořit a myslím si, že ta komunikace bude velmi intenzívní. Samozřejmě nechceme usilovat jenom o zlepšení platových podmínek, ale vůbec o zajištění reformy, všech těch věcí, které se vzdělávání týkají."
Nový ministr chce svou představu o fungování resortu představit veřejnosti asi za dva týdny. Dvě věci je ale podle něj třeba řešit hned:
"První je dlouhodobé systémové řešení financování školství, a to především v oblasti regionálního školství a platů učitelů, a ten druhý problém je otázka evropských fondů. Je potřeba zajistit čerpání fondů, a to nejenom co do objemu, ale i co do kvality. Na jaře bych chtěl přivést tento proces k podpisu s Evropskou komisí."