Kim Novak přivezla na Febiofest své obrazy

Kim Novak, photo: ČTK

Jednou z hvězd 22. ročníku Febiofestu je americká herečka Kim Novak, která v úvodu festivalu převzala cenu Kristián. V Praze se Kim Novak představila především jako malířka. Své impresivně laděné pastely vystavuje ve Strahovské knihovně v Praze.

Kim Novak,  photo: ČTK
„Umění má léčivé účinky,“ prohlásila americká hvězda na vernisáži. Mluvila z vlastní zkušenosti. Když v druhé polovině 60. let ukončila kariéru a odešla z Hollywoodu, právě takovou terapii potřebovala. „Víte, život u filmu v záři reflektorů nebyl jednoduchý, potřebovala jsem vnést do života ztracenou harmonii a malování mi k tomu pomohlo.“ Dnes je Kim Novak velkou propagátorkou arteterapie.

V tzv. zimním refektáři Strahovského kláštera herečka vystavuje 20 pastelů z posledních let. Přestože se malování věnuje už dlouho, dosud prakticky nevystavovala. První výstavu měla loni v USA. Na myšlenku vystavit svá díla v Česku ji přivedla filmová kritička Reflexu Tereza Spáčilová. Před dvěma lety ji při rozhovoru v Cannes vybídla, aby uspořádala výstavu v rodišti svých předků. „Tereza mi dodala úžasný impuls k výstavě,“ vzpomíná Kim Novak. „Do té doby jsem jen malovala, ale aby dílo zapůsobilo na lidi, je třeba jej vystavit. Zřídila jsem si i webové stránky www.kimnovakartist.com.“

Kim Novak ve Strahovském klášteře,  photo: ČTK
Z pastelů Kim Novak vyzařují emoce, vzrušení, magičnost. Ona sama říká, že v jejím umění se snoubí impresionismus a expresionismus. Barvy jsou expresivní, ale díla vyznívají spíš jako imprese, odrazy citového života a snů autorky. Najdeme tam prvky symbolismu a surrealismu. Hloubku pastelových kreseb podtrhuje akvarelový podklad. Velmi působivý je hereččin autoportrét, který namalovala po odchodu z Hollywoodu. Vyjadřuje – jak sama říká – temnou i světlou stránku její tváře. Mezi vystavenými díly jsou portréty i „imprese“ z filmu Vertigo. Na většině obrazů se magicky prolínají motivy přírody a lidí. Z malířů ji nejvíc inspiroval Marc Chagall a jeho snové vize, ale také další umělci: „Alfred Hitchcock mě naučil, co je to tajemství. Od všech velkých režisérů se něco naučíte,“ dodává herečka. Kritiky svých děl zásadně nečte.

„Do showbusinessu jsem se dostala náhodou, ale umění bylo mou láskou od dětství,“ vypráví Kim Novak. Kreslila si už jako dítě a po střední škole získala stipendium na Chicago Art institute. Kariéru chtěla zasvětit výtvarnému umění. Jenže život rozhodl jinak. Pohledná blondýna Marilyn Pauline Novak si přivydělávala modelingem. Všiml si jí filmový agent a studio Columbia Pictures jí nabídlo smlouvu. První film natočila v roce 1954. Bylo jí 21 let. Úspěch na sebe nedal dlouho čekat. Snímek Picnic z roku 1955, v němž hrála s Frankem Sinatrou, se stal trhákem a herečka za něj dostala Zlatý glóbus. Začala používat pseudonym Kim, který ji vnutilo studio Columbia Pictures. Hrdě se hlásila ke svému českému původu a na změnu příjmení nepřistoupila.

Kim Novak,  Autoportrét,  foto: Miroslav Krupička
„Mí rodiče mluvili česky a já jsem jim nerozuměla,“ vzpomíná herečka. „Nějaký čas jsem chodila do české školy. Jediné, co si pamatuju je Dej mi hubičku. Říkal mi to jeden chlapec. Tatínek byl učitelem a doma hodně o historii naší rodiny mluvil. Měl to zaznamenané a chtěl, abychom to znali. Jenže já jsem se v té době zajímala víc o kluky než o historii. Dnes mne to mrzí.“

Své největší filmy Kim Novak natočila koncem 50. let. Nejznámějším a nejoceňovanějším byl Hitchcockův snímek Vertigo. V 60. letech už její kariéra nebyla tak úspěšná. V roce 1966 se herečka rozhodla odejít z Hollywoodu, přestože na plátně se sporadicky objevovala až do začátku 90. let. Postupně ji stihlo několik tragických ran: shořel jí dům, zažívala depresivní stavy, léčila se s rakovinou. Tím víc se upnula k umělecké tvorbě: „Umění mě zachránilo. Umožnilo mi vyznat se v sobě – ventilovat emoce, osvobozovat se, posouvat hranice představitelného.“Žádné životní etapy Kim Novak nelituje: „Prožila jsem bohatý a zajímavý život. Obohatil mě Hollywood i setkání s pozoruhodnými osobnostmi. Teď se snažím předat něco z toho, co prožívám a cítím, prostřednictvím obrazů. Mým největším štěstím je, když se diváka nějak dotknou.“

Kim Novak také píše poezii. Téměř všechny své obrazy doprovází básnické texty. Týká se to i vystaveného pastelu s názvem „After the Riegn,“ což lze přeložit jako „Po vládě“ nebo také „Po dešti.“

Čas brzo odhalí všechna ta co, kde a proč.
Ruka v nebesích přivedla mraky v pláč
Loutku propouští, navždy tak svobodnou
Beze lsti tančící za volnost naši neomezenou
Svůj hlas že našla, rozhodla se
Životem v míru těšit můžeme se.

Kim Novak s obrazem After the Reign,  foto: Miroslav Krupička
Obraz "After the Reign" namalovala Kim Novak jako poctu Československu po pádu komunismu. „Lidé tady trpěli neskonale víc než já,“ dodala k tomu. Na obraze je postava múzy a loutky uprostřed magických živlů. Loutka je připomínkou návštěvy Československa v 60. letech, když tu byla s rodiči. Největším zážitkem pro ni bylo představení loutkového divadla. Pastel „After the Reign“ Kim Novak věnovala Febiofestu, aby mohl být prodán a výtěžek věnován na dobročinné účely.

Výstava pastelů Kim Novak ve Strahovském klášteře potrvá do 19. dubna.