Kontroverzní růžový tank se v Bohdanči noří do země
Jeden z nejvýraznějších mladých umělců mladé generace, dnes 34 letý sochař David Černý na sebe poprvé upozornil v roce 1990. Když se tehdy rozpoutala neplodná diskuse o budoucnosti pomníku rudoarmějcům, Černý jedné noci tento pomník - údajný osvoboditelský tank - proměnil v umělecký artefakt: přebarvil ho narůžovo. Tank byl odstraněn. Až letos v květnu se sochař rozhodl jeho část vrátit na původní místo. Dále pokračuje Vilém Faltýnek.
Proti tomu se ohradil premiér Miloš Zeman i ruská ambasáda. Před několika dny byl ale objekt instalován v městečku Lázně Bohdaneč, které si připomínají deset let od odchodu sovětských jednotek z města. Hovoří starostka Květoslava Jeníčková: Podle slov Černého symbolizoval tank zdviženým prstem hlavně nadvládu bývalého sovětského impéria. Dnešní artefakt by se měl vyrovnat spíš než s mýtem osvobození s touto otázkou. Jak vlastně vypadá tank, který byl v sobotu odhalen v Lázních Bohdaneč? Celý politický poprask, který rychlostí blesku informace o záměru Černého vyvolala, je podle něj smutným dokladem o smyslu tohoto uměleckého objektu. Přímost s jakou se Černý vyjadřuje ke společenském úzce souvisí s tím, že vytváří svá díla většinou do veřejného prostoru, jako například trabanty na čtyřech nohách, obří miminka na stěnách televizní věže. S oblibou demaskuje národní symboly. Před dvěma lety vzbudil pozornost jeho mrtvý kůň vzhůru nohama se svatým Václavem v sedle na břiše. Kde se v Černém bere zájem o veřejné dění, tato angažovanost, když jak sám říká, jeho vztah k vlasti je nulový? Černý je provokativní. Vším co říká, co dělá, jak se chová. Často se směje. Vyvolává pobouření, jak v Čechách, tak i svým působením v zahraničí. V Londýně se například zúčastnil akce nazvané Den zabíjení, která vyvolala dokonce i zájem Scottland Yardu. Ivan Mečl vydává kontroverzní časopis Umělec, který se věnuje současnému umění. Hovoří o smyslu provokace u Davida Černého.