Kulturní granty Prahy vyvolaly mezinárodní arbitráž

Petr Kratochvíl, foto: ČTK

Pražské divadlo Ta Fantastika vlastní divadelní podnikatel Petr Kratochvíl a zpěvačka Lucie Bílá. Scéna uvádí muzikálovou produkci české provenience. Tituly jako Excalibur, Krysař, Johanka z Arku a další profilují aktuální repertoár Ta Fantastiky. Petr Kratochvíl před půl rokem zažaloval Česko kvůli financování pražských divadelních scén u arbitrážního soudu.

Petr Kratochvíl, foto: ČTK
Petru Kratochvílovi se nelíbí grantový systém Hlavního města Prahy, domnívá se, že vytváří nerovné podmínky pro divadelní podnikání. Podal proto mezinárodní žalobu:

"Je to arbitráž mezi Spojenými státy a Českou republikou o ochraně investic, protože se domnívám, že moje investice tady nebyly ochráněny. Je to smlouva z roku 1993, kterou podepsaly Spojené státy s Českou republikou."

Vést arbitráž Kratochvílovi umožňuje jeho americké občanství. Do USA se dostal v 80. letech. Začínal jako herec v libereckém Studiu Ypsilon, ze zájezdu Černého divadla Jiřího Srnce do Vídně v roce 1980 emigroval. V USA se z nekvalifikovaných profesí rychle vypracoval a v roce 1981 založil vlastní divadlo Ta Fantastika, využívající podobné divadelní postupy jako Černé divadlo Jiřího Srnce. Do Československa se vrátil v roce 1990.

Členem komise, která uděluje kulturní granty hlavního města, je divadelní kritik Vladimír Just. Ke Kratochvílově kritice říká:

Vladimír Just, foto: ČTK
"Je tam jako ve všem kousíček pravdy, to znamená on se srovnává s ostatními komerčnímu bubjekty a podle jeho názoru oni dostali neprávem nějakou dotaci a on ne. On zapomíná na to, že dostal formou spolupořadatelství třeba 2 miliony na jedno muzikálové představení atd."

Just se netají pochybnostmi o umělecké kvalitě produkcí divadla Ta Fantastika. Podle Kratochvíla ale arbitráž nemá nic společného s posuzováním uměleckého přínosu divadel.

"To s tím nemá nic společného, to komise nemá posuzovat, protože se znevýhodňuje jedna obchodní společnost před druhou. Pokud jde o neziskové organizace, tak je to zcela něco jiného, s tím já nemůžu nic dělat, i když se mi to může hrubě nelíbit."

Kratochvílova kroku se pražští radní zalekli a reagovali pozastavením grantů na rok 2008. Grantová komise musela návrh před několika dny přehodnotit:

"Grantová komise byla přinucena velmi silně oříznout ty skutečně umělecky důležité projekty, ať už se to týká divadel, koncertů, galerií atd. Bohužel politická vůle radnice je vyhovět stěžovatelům typu pana Kratochvíla a tím se grantový systém silně deformuje. Jsme snad jediný stát na světě, který podporuje zisk v kultuře a nepodporuje kulturní tvorbu."

Nový grantový návrh zatím nebyl schválen. Finanční nejistota divadlům způsobuje vážné potíže. Mj. se dotýká i divadla Archa, které v květnu uvede Havlovu dramatickou novinku Odcházení. Podle poradkyně ministra kultury Yvony Kreuzmannové poškozuje pozastavení grantů nestátní neziskové organizace. Na rozdíl od nich jsou obchodní společnosti založeny kvůli podnikání a tvorbě zisku, byť v oblasti kultury, zatímco smyslem grantů je uhradit ztráty. Nový návrh grantů by mělo zastupitelstvo schválit ve středu, tedy v den, na který naplánovaly ministerstvo financí a Petr Kratochvíl společnou tiskovou konferenci o dalších krocích.