Kunovice opět rozjíždějí leteckou výrobu

r_2100x1400_radio_praha.png

Jedním z laureátů letošní soutěže Česká hlava, ve které jsou oceňováni vědci a výrazné inovační projekty, byla i firma Evektor z Kunovic ve Zlínském kraji. Ta získala Cenu Ministerstva průmyslu a obchodu za vývoj nového letounu VUT 100 Cobra. Podrobnosti má Zdeněk Vališ.

Cena, kterou získal kunovický letoun Cobra, se uděluje v kategorii nejvýraznějších výrobků nebo technologických inovací. O jaký letoun vlastně jde? To už je otázka pro vedoucího projektu, profesora Antonína Píštěka z Leteckého ústavu Vysokého učení technického v Brně.

"Jedná se o čtyř až pětimístný jednomotorový víceúčelový letoun, určený i pro sportovní létání, pilotní výcvik. Hlavní význam spočívá v tom, že nahrazuje letouny staré generace Cessen, Piperů i Zlínů, protože ty hodně zastaraly. Je to prostě letoun nové generace."

Profesor Píštěk připomíná, že už asi před deseti lety se hovořilo o tom, že bude nutné vyprojektovat letoun nové generace. Finanční prostředky ale poskytl teprve grant Ministerstva průmyslu a obchodu.

"Od roku 2000 se to začalo na univerzitě konkrétně realizovat, to znamená teoretické rozbory, studie."

Profesor Píštěk pak musel ještě hledat realizátora projektu. Nad známým Moravanem Otrokovice, který vyráběl právě ony světově proslulé letouny řady Zlín, se v té době už stahovala černá mračna konkursu. Tam to nešlo. Pak ale profesor Píštěk objevil mladou, dynamickou firmu Evektor v Kunovicích. Dalo by se tedy říci, že ve Zlínském kraji dochází k významnému přesunu. Štafetu po Otrokovicích nyní, jak s zdá, převzalo jiné proslulé letecké sídlo Zlínského kraje.

Profesor Antonín Píštěk, foto: Autor
"Dokončení vývoje a hlavně vývoj technologie výroby, to všechno už samozřejmě leželo na firmě Evektor. Na to už univerzita nestačila."

Firma Evektor nevznikla v nějakém leteckém vzduchoprázdnu. V Kunovickém podniku Let se vyráběla velmi úspěšná malá dopravní letadla, která dodnes létají snad ve všech kontinentech. Nejvíce v nástupnických zemích bývalého Sovětského svazu. Asi nejvíce známý je typ L-410 Turbolet. Těchto letadel bylo vyrobeno více než tisíc. Zřejmě kvůli nepovedené privatizaci ale někdejší podnik Let Kunovice dnes jen živoří. Důležité ale je, že vysoce kvalifikovaní letečtí specialisté z Kunovic nezmizeli. Převzala je nová firma.

"Všichni lidé, kteří přešli do Evektoru byli z původního a zkrachovalého Letu. Byla to nejvyšší kvalita odborníků."

Profesor Píštěk vlastně přivedl do firmy Evektor i studenty, které učí na brněnské technice.

"Druhý tok odborníků začal prostřednictvím Leteckého ústavu, který vedu v Brně. Myslím, že ti studenti mají vynikající kvalitu. Ti studenti se ostatně na vývoji letounu významně podíleli. Hodně práce na to dělají stále."

Radek Sejbal, foto: Autor
Vedoucím projektu ve firmě Evektor je Radek Sejbal. Jak to tedy s letounem VUT100 Cobra vypadá?

"V tuto chvíli jsme ve fázi ověřování letounu a přípravy sériové výroby."

Letecký laik může při pohledu na kunovickou Cobru konstatovat, že letadélko je to sice pěkné, ale takových strojů od různých výrobců přece musí být ve světě velké množství. Konkurenci tedy budou mít kunovičtí obrovskou. Jak se chtějí ve světě prosadit? Radek Sejbal lehce vrtí hlavou.

"Úžasná je, ale já ji nevidím jako obrovskou. Ta konkurence je třicet, čtyřicet let stará. To jsou letadla ze šedesátých sedmdesátých let. My jsme záměrně zůstali u koncepce, která je v České republice dobře zvládnutá. Znají ji jak konstruktéři, tak dělníci. Jde o celokovovou konstrukci draku letounu. V této kategorii žádný nový letoun neexistuje. Je to letoun nové generace. Existuje konkurence pouze v kompozitových letounech, například nový stroj americké firmy Cirrus, který má skutečně velký úspěch na trhu. My počítáme s tím, že získáme ten segment zákazníků, který ocení výhody celokovové konstrukce. My nejsme tak velká firma jako Cirrus. Nebudeme mít takovou produkci. I kdybychom ale měli jenom šestinovou produkci Cirrusu, je to pro nás sto letounů ročně, a to je cíl, ke kterému směřujeme."

Český trh se samozřejmě hodně malý. V jakých teritoriích hodlá Evektor hledat zákazníky?

"Český trh je malý, to máte pravdu, ale první sériové letouny, které už mají zákazníky, budou směřovat do Česka a okolních zemí. Tím se dostáváme do Evropy. Evropa, zaplať pánbů, už je nějakým způsobem sjednocená, sjednocují se i letecké certifikace. Odbourává se tak hlavní problém na evropském trhu, že do každé země bylo nutné mít vlastní certifikát. Teď už by měl stačit evropský certifikát a máme vstup prakticky na celý evropský trh. To je výhoda. Přesto musím říci, že severoamerický trh představuje až 70 procent celosvětového leteckého trhu. Tam chceme hlavně uspět."

Jak už bylo řečeno, za letoun Cobra získala firma Evektor v letošní soutěži Česká hlava cenu Ministerstva průmyslu a obchodu. Ministr Milan Urban při této příležitosti poznamenal.

"O českém leteckém průmyslu se ještě nedávno mluvilo jako o oboru, který už u nás nemá místo na slunci. Opak je pravdou. Tento projekt velmi progresivního typu letounu je velkou inspirací nejenom pro český letecký průmysl, ale myslím, že i pro světové špičkové výrobce."

Posezení v luxusním cockpitu letounu si už vyzkoušel během své návštěvy v Kunovicích také prezident Václav Klaus.