Lanovka na Petřín se za pět let představí v novém kabátě

Foto: Kristýna Maková

Lanovku na pražský Petřín čeká v průběhu čtyř až pěti let obnova. Bude vyměněná trať a na podobu vozů vypsaná designová soutěž.

Historická lanovka na Petřín,  foto: Kristýna Maková

Lanovka se poprvé rozjela v létě roku 1891. Letos tak bude mít 130 let. Jedním z problémů je pohyb petřínského svahu.

"Problém Petřína je v tom, že nám ujíždí, byť o milimetry ročně. Celé to těleso a celý  kopec je v pohybu. Uvolňují se pražce a je potřeba udělat celé podloží a zároveň s tím odvodnění, abychom to celé stabilizovali," vysvětluje Petr Hloch z dopravního podniku. Náklady jsou odhadovány na 210 milionů korun.

Adam Scheinherr,  foto: archiv ČRo

Problémy jsou i s vozy. Mají například pokroucené 90 let staré rámy, které není možné na místě opravit. Navíc mají nouzové brždění na lano a takové vozy od roku 1960 podle Hlocha nikdo nevyrábí. Podle náměstska primátora Adama Scheinherra (za Praha sobě) budou nové vozy vyrobeny z lehčích materiálů, a vejde se do nich víc cestujících.

"Dnes je kapacita sto osob, chceme ji navýšit na 120, podle toho, co nám dovolí parametry."

Jeden ze současných vozů bude po rekonstrukci opraven a vystaven v muzeu.

Stroj dráhy je památkově chráněný

Co však zůstane stejné, je systém lanovky a výhybky. Použitý bude i současný pohon dráhy, který bude pouze repasován. "Motor sice vypadá historicky, ale je již řízen digitálně. Soustrojí je navíc památkově chráněné, takže jej musíme zachovat," dodal Hloch.

Foto: Martina Schneibergová

Lanovka byla postavená na systému vodní převahy, což je nejjednodušší systém, který existuje. Do vagónu, který byl nahoře, se načerpalo 4-5 kubíků vody, aby měl vyšší hmotnost, a vahou té vody a vahou cestujících se vytáhl spodní vůz nahoru, dole se voda vypustila a tak pořád dokola.

Lanovka se na Petřín rozjela u příležitostí Jubilejní zemské výstavy. Vrchol Petřina tehdy ozdobila na konci 19. století známá silueta Petřínské rozhledny. A lanovka zajišťovala k nové atrakci pohodlnou cestu. Zastavila se pouze dvakrát. V roce 1916 kvůli světové válce. V roce 1965 trať poničily rozsáhlé sesuvy půdy a lanovka se rozjela až v roce 1985. Od té doby do konce roku 2019 přepravila 54,5 milionu cestujících. Nejvíc lidí se svezlo předloni, a to zhruba 2,2 milionu.

12
50.0835398924
14.3950800889
default
50.0835398924
14.3950800889