Legendární Avia končí výrobu aut v Česku, přesune se do Indie

Foto: ČTK

Avia po 66 letech končí v České republice s výrobou nákladních automobilů. Její mateřská indická firma Ashok Leyland Motors přesunula výrobu do Indie, následovat má propouštění. Avia byla přitom dlouhá léta synonymem pro nákladní vozy a také dlouhou dobu vyráběla letadla. Z její dílny pocházejí dokonce československé stíhačky. Nynější automobilka ale v posledních letech několikrát změnila vlastníka a výroba aut postupně ekonomicky upadala.

Avia ještě v 90. letech vyráběla přes 10.000 aut ročně. V minulém roce vyrobila něco málo přes 1000 aut a už to pro ni znamenalo úspěch. Snížila také ztrátu o třetinu. Pro návrat k zisku by ale podle vedení firmy musela vyrábět zhruba 3000 vozů. Letos vyrobila pouhé čtyři vozy. Automobilka tak prakticky přestává existovat, řekl Radiu Praha redaktor týdeníku Ekonom Petr Korbel.

"Byla to velice malá firma, ale měla dlouhou tradici. Měla tady jméno, renomé, značku, která je cenná. Představa je taková, že už si nikdo novou Avii nekoupí, pokud to nebude ta, co je vyrobená ve skladech."

Novými trhy tak pro Avii budou mimoevropské státy.

"Vůbec si nejsem jistý, jestli budou používat značku Avia, ačkoli o tom původně mluvili. V každém případě automobil, který vychází ze současné Avie, bude mít hlavní trh doma, v Indii, potom v Africe a Latinské Americe. Tam všude je Ashok silný a všude tam prodává svá velká silniční vozidla. Teď tam doplní toto."

Společnost Avia byla založena už po první světové válce v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534. Po druhé světové válce ale dostala továrna nové úkoly a začala vedle letadel a drobnějších strojírenských výrobků produkovat nákladní automobily nebo autobusy. Ty postupně ovládly její výrobní program. V roce 1961 pak převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let.

Foto: Spielvogel,  Wikimedia CC0 1.0
"Avia byla jedním ze tří výrobců nákladních vozidel v někdejším Československu. Její pozice na jednu stranu byla nejkomplikovanější, protože neměla vlastní produkt. Avia, jak jsme ji znali do roku 1990, byl licenční Saviem a nákup licence naprosto pozastavil jakýkoliv vývoj na strašně dlouhou dobu. Teprv koncem 80. let se tam vyvíjel nový automobil, který už potom do výroby nenaběhl. Avia měla značnou šanci, protože na začátku se o ní ucházeli západoevropské koncerny. Šla nicméně z větší části do kuponové privatizace a bohužel firmy privatizované kuponovou metodou se často ocitly v nesnázích. Nicméně tam pořád byl velký minoritní podíl, který koupili Korejci, byla to firma Daewoo. ta se ale doma také dostala do vážných potíží a skončila v konkurzu. Nabyvatel Daewoo, což byl koncern General Motors, nechtěl nic jiného než výrobu osobních aut, takže Avia se ocitla v takové pozici, že o ní vlastně dlouho nikdo nestál. Pak ji koupili Indové, jejich představa ale byla trošku jiná. Vstoupili sem v době před krizí, kdy Evropa rostla a domnívali se, Avia pro ně bude vstupní branou do Evropy. Mysleli si, že tu zachovají výrobu menších nákladních automobilů vycházejících ještě z konstrukce, ke které došlo pod Daewoo, a spustí tady montáž dovážených dílů svých velkých nákladních aut a autobusů a že se to bude prodávat pod značkou Avia v Evropě. K tomu nedošlo ze dvou důvodů: jednak tady byla krize a jednak ty předpisy evropské se pořád natolik zpřísňují, že pro asijského výrobce je velmi obtížné sem vstoupit a plnit to. Asi by to technologicky dokázali, ale je to prostě pro ně příliš drahé. Z plánu sešlo a Avia z pohledu Indů tady přestala mít opodstatnění."

Po sametové revoluci měla Avia ale ve srovnání s jinými výrobci poměrně dobré postavení, doplňuje Petr Korbel.

"Avia měla jednu přednost: když tam člověk v roce 1990 přišel, tak viděl fabriku, ve které byl pořádek, kde bylo zameteno, uklizeno a to souviselo částečně s tím, že oni dost vyváželi na Západ, Když se podíváme do statistik, tak tam vidíme velkou položku tzv. do Francie. Ono to nebylo úplně do Francie, protože to byl jenom francouzský obchodní partner, který to potom posílal dál někam do Afriky. Přece jenom tam ale jezdili západní zákazníci a byl tam pořádek. Zdálo se, že Avia má asi největší šanci na přežití - už proto, že nabízela lehký nákladní automobil, po kterém by mohla být velká poptávka ze strany živnostníků a soukormých podnikatelů, kteří se začali rozvíjet. Právě v době, kdy tihle lidé obměňovali nebo si nakupovali auta, tak Avia byla zrovna v obrovských potížích souvisejících s problémy korejského majitele. Ti lidé logicky koupili něco jiného, třeba Iveco nebo jinou značku, a už jí zůstali věrní."

Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3500 automobilů, o tři roky později to už bylo 1100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat. Loni Avia zvýšila prodej a dosáhla nad hranici 1000 vozů.

Jak ale dodává Petr Korbel, naděje na návrat do Česka není.

Foto: ČTK
"Myslím si, že velká naděje na návrat není. Avia byla v Praze, Praha prošla obrovskou deindustrializací. Je otázka, zda je to dobře, ale fakt je ten, že v hlavních městech, která jsou zároveň jakýmsi finančním centrem státu, se málokdy udrží automobilový průmysl. Značku Avia vlastní Indové, oni si s ní mohou dělat, co chtějí. Samozřejmě, že tady nějaká Avia ještě je, protože ta velká Avia se rozdělila někdy po roce 1990 na více podniků, takže je tu třeba firma Avia Propeller, která vyrábí vrtule. To zůstává zachováno. S těmi vrtulemi se stále v malých letounech můžeme setkat. Ale obávám se, že ta značka zmizela už nadobro, protože ona to renomé a ten velký zvuk měla nakonec jenom na území bývalého Československa. Nikde jinde."

V roce 2011 firma vykázala ztrátu přes 260 milionů korun. Loni v roce 2012 sice zvýšila tržby, i tak ale zůstala v zatím neupřesněné ztrátě. Ke konci července odejde také 122 ze zhruba 200 zaměstnanců. Dodejme, že zatímco výroba Avií se bude přesouvat, automobilka Tatra, o které jsme na Radiu Praha před časem také hovořili, uzavřela nejvýznamnější zakázku za poslední roky. Má hodnotu 4,5 miliardy korun. Smlouva se týká dodávek automobilů a výrobních zařízení na Blízký východ.

Situaci Avie a také Tatry okomentoval i Vladimír Rybecký z časopisu Autoweek.

"Avia ani ve spojení s indickým koncernem nezískala nikde v Evropě patřičné zázemí. Pak není možné se prosadit na evropském trhu. Proto chápu, že výroba bude přesunuta do Indie, kde ta vozidla mají větší šanci uspět. Myslím si, že pro Tatru tady jistá šance na přežití ve spojení se silným partnerem může být."