Legendární „vejtřaska“ Praga V3S slaví sedmdesátiny
Před 70 lety, 2. dubna 1953, vyjel z bran továrny Praga ve Vysočanech první sériově vyrobený terénní nákladní automobil Praga V3S. Patří k nejznámějším produktům československého poválečného průmyslu.
I když první prototyp vyjel z dílen podniku ČKD už roku 1952, na našich silnicích se vejtřasky objevují dodnes, a zdaleka ne jako veteráni. Terénní nákladní automobil s oficiálním označením Praga V3S (vojenský třítunový speciál) vznikl za necelé dva roky od zadání. Československá armáda totiž v té době postrádala lehčí nákladní vůz schopný poradit si i v tom nejtěžším terénu. Konstrukce vycházela ze sovětských zilů, což byly v podstatě americké studebakery, které se dostaly do SSSR za druhé světové války. V3S se okamžitě zařadila mezi nejlepší terénní nákladní vozidla své doby.
Praga V3S sloužila ve všech složkách československé armády a počet aplikací pro jednotlivé druhy zbraní je skutečně vysoký, stejně jako jejich variabilita: najdeme zde pojízdné dílny, vyprošťovací vozidla, radiovozy, protiletadlová dvojčata známé jako ještěrka, raketomety, odmrazovací agregáty pro letištní plochy, úpravny vody, odmořovací automobil, pojízdný vojenský klub, polní kuchyni nebo mobilní zubní ordinaci.
Československá armáda v minulosti nasadila až 25 000 automobilů Praga V3S a česká armáda dodnes ještě několik vozů používá. Léta jsou na ní znát. Ve srovnání s dnešními nákladními vozy je náročnější na řízení a v její kabině je velmi nepříjemný hluk. "Vejtřasku" postupně nahradily modely modernější Tatra T 815, T 810 a Tactic.