Praga žaluje Tatru kvůli vozům pro armádu

Nová Tatra T810, foto: ČTK

Kopřivnická automobilka Tatra minulý týden představila svůj nový vůz Tatra T-810. V české armádě má nahradit prastaré, i když stále oblíbené Pragy V3S a sovětské nákladní vozy. Spíše než na nové auto ale nakonec prezentace upozornila na planoucí spory. Dokonce právě mezi tradičními českými značkami Tatra a Praga.

Nová Tatra T810, foto: ČTK
"Tatra celkem dodá české armádě 556 těchto automobilů. Celá zakázka má hodnotu 2,6 miliardy korun a je součástí projektu přezbrojení Armády České republiky,"říká o kontraktu mluvčí kopřivnické automobilky Jiří Hořčica. Firma ale získala armádní zakázku za více než dvě a půl miliardy bez výběrového řízení, což podle armády české i evropské právo umožňuje v případě strategického vojenského materiálu. Česká vláda před třemi lety dala před jinými evropskými automobilkami přednost právě Tatrovce, aby stát pomohl českému průmyslu. O naplnění tohoto záměru teď panují pochybnosti. Podle vedení Tatry se z celkem 162 dodavatelů na zakázce podílí 143 českých firem, které obhospodařují 79 procent hodnoty kontraktu. Firma ale prý nemůže vědět, jestli tyto firmy nemají další subdodavatele ze zahraničí a tak připouští, že podíl zahraničních součástek může být i vyšší.

Ministrem průmyslu a obchodu byl v roce 2003 Milan Urban. Podle něj tehdy kontrakt vypadal slibně, dnes vyjadřuje rozčarování: "Vláda chtěla a trvala na tom, aby tam byly české součástky v co největší míře. Když byly uzavírány smlouvy s Tatrou, tak původně tam byly subdodávky českých firem. Dnes je ta situace opravdu tristní: za peníze daňových poplatníků se vybavuje Armáda České republiky a ty peníze z velké části odtečou do zahraničí."

Těchto argumentů se chytá i tradiční český výrobce převodovek a hydrauliky, Praga Hostivař. Do nových vozů měla dodávat převodovky a nápravy. Automobilka Tatra ale tvrdí, že s kvalitou dodaných součástí nebyla spokojena. Praga oponuje, že vinu na případných problémech nese samotná Tatra, která měnila své požadavky a dodávala nekvalitní polotovary. Praga podle jejího vedení hodně investovala do technologií a vývoje, proto teď trvá na naplnění kontraktu, jinak bude požadovat náhradu škody. Věc je už v rukou arbitrážního soudu. Podnik poukazuje i na citlivou otázku českých dílů. Motor, kabina i převodovka jsou zahraniční a podíl dovozových komponent je podle představitelů Pragy vyšší, než uvádí Tatra. Debata ale prakticky nemůže mít jasný výsledek, pokud neexistuje jednotná metodika, jak počítat podíl domácí výroby.

Armáda přitom již dříve zdůraznila ještě jiný, než jen ekonomický rozměr této otázky: český výrobce je podle ní důležitý i proto, že v případě nepředvídatelných událostí nebo vojenského konfliktu by byla lépe zajištěna logistická podpora a opravy. Dnes armáda nechce zasahovat do sporu smluvních stran a mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek zdůrazňuje, že prioritou je, aby vozy vůbec byly dodány: "Účelem armády není podporovat český průmysl, účelem armády je bránit zemi. Proto my ty nákladní automobily potřebujeme, protože to je velmi důležitá technika pro plnění našich úkolů. Střední nákladní automobily, které máme nyní, pocházejí vývojově i výrobou už z padesátých let minulého století."

Čírtek ale připouští, že resort má v Tatře své kontrolory, kteří sledují podíl českého průmyslu a že o sumu, o kterou se sníží produkce českých podniků, musí narůst offsetové programy, které Tatrovka zajistí.